Hilversumse scholen in actie tegen bezuinigingen onderwijs

5 maart 2012

Hilversumse scholen in actie tegen bezuinigingen onderwijs

Alle openbare basisscholen in Hilversum zijn dinsdag 6 maart dicht, als protest tegen de bezuinigingen op het onderwijs. Dit hebben de scholen aan de ouders en de kinderen laten weten via deze brief Ze gaan naar de onderwijs protestmanifestatie in de Amsterdam Arena.

Landelijke staking
6 maart

De SP staat volledig achter de staking van de onderwijsvakbonden. Door de bezuiniging zullen talloze leerlingen met een beperking in volle klassen terecht komen zonder goede begeleiding en dreigen er ruim 5000 ontslagen te vallen. Dat zijn leraren, begeleiders en deskundigen die zich met hart en ziel inzetten voor leerlingen met een stoornis of beperking.
De SP roept iedereen op om op 6 maart solidair te zijn met de leraren en leerlingen die te maken krijgen met dit keiharde snoeiplan. Wij stuurden de scholen dezesteunbetuiging.

Regering laat basisonderwijs als een baksteen vallen
Door bezuinigingen ontvangen basisscholen bijna 1 miljard euro minder budget. Dat is tien procent van het totaal. Het gevolg: grotere klassen, minder leraren, verwaarloosd onderhoud en minder aandacht voor leerlingen met een beperking. De bezuinigingen op het basisonderwijs bestaan uit een opeenstapeling van kortingen. Zo is er de afgelopen jaren al gesneden in het geld voor onderhoud, achterstandsleerlingen en ondersteuning. Daarbovenop komt nu een bezuiniging van 300 miljoen euro op het zogenaamde passend onderwijs en wil de regering prestatieloon voor leerkrachten gaan invoeren.

SP 2e kamerleden over bezuinigingsplannen
"In de praktijk blijkt de belangrijkste doelstelling van passend onderwijs onmogelijk te zijn. Ook voordat de bezuinigingen bekend waren vertelden scholen mij dat ze grote problemen verwachten. Als je vervolgens zo veel geld weghaalt bij de scholen kunnen ze zeker geen onderwijs op maat aanbieden. Het is schrijnend dat juist zeer kwetsbare kinderen hiervan de dupe worden. Zij komen op de verkeerde plek terecht, krijgen te weinig zorg of komen zelfs thuis te zitten. Dat moeten we niet willen.” Aldus Manja Smits

"Niemand in het onderwijs wil prestatiebeloning, die leidt tot onenigheid in de lerarenkamer. En niemand in het onderwijs wil de bezuiniging van 300 miljoen op zorgleerlingen. De oplossing is simpel: Minister van Bijsterveldt zou beide plannen moeten schrappen." aldus Jasper Van Dijk tijdens het februari vragenuurtje in de Tweede Kamer.

Wat wil de SP?
Investeren in beter onderwijs, inzetten op de kenniseconomie. De politiek heeft er de mond vol van. Maar ondertussen lopen we achter bij de rest van Europa. We hebben ons onderwijs teveel ingericht naar de grillen van zogenaamde onderwijsdeskundigen. En te weinig naar de wensen van scholieren en studenten en de kennis van leraren en docenten. Wij stellen het belang van de scholier en de student centraal en geven het onderwijs terug aan de leraar en de docent. We bezuinigen niet, maar investeren in onderwijs. Beter onderwijs vergt betere leraren en dus betere opleidingen. De eisen moeten hoger, de vakinhoudelijke kennis breder. Kortom:
 We gaan extra investeren in het onderwijs. En zorgen dat het beschikbare geld ook terecht komt in de klas.
 Het plan “passend onderwijs” leidt tot bezuinigingen in het speciaal onderwijs en tot slechter onderwijs in de reguliere klas. Daarom moet het plan van tafel.
 Grote onderwijshervormingen worden nooit meer over de hoofden van scholieren, studenten en docenten doorgevoerd.
 We helpen scholen en gemeenten om zo veel en zo snel mogelijk gemengde scholen te krijgen, met kinderen van verschillende af- en herkomst.
 We gaan niet morrelen aan de studiefinanciering en de basisbeurs.
 Om de toegankelijkheid voor studenten uit gezinnen met een laag inkomen te verbeteren verhogen we de aanvullende beurs.

Kleurplatenactie
De SP is eerder gestart met een kleurplatenactie tegen de bezuinigingen de kleurplaat is hier te downloaden.

Basisscholen een dag dicht
 SP Onderwijs Dossier