Slikken of stikken?

12 februari 2012

Slikken of stikken?

VVD-Provinciaal Gedeputeerde Elisabeth Post liet er geen twijfel over bestaan. Het HOV-busbaan project kan alleen doorgaan zoals het nu voorligt. Dit kregen de Provinciale Statenleden tijdens de commissievergadering van 9 februarit te horen. Wij citeren: “U kunt kiezen: U gaat akkoord met dit HOV -busbaan voorstel of het Gooi krijgt niets en dan geef ik het provinciegeld wel uit aan asfalt

Niets democratisch
De SP, CDA, PVV, 50plus, SGP/CU, PvD, GL en de Ouderenpartij NH stelden kritische vragen over o.a. tijdswinst, in gesprek gaan met Blaricum en andere gemeenten, heroverwegen van het project, verlies van basisbuslijnen en verrailbaarheid. Verschillende partijen gaven aan dat heroverwegen mogelijk moest zijn waarom nu al beslissen? De antwoorden van de Gedeputeerde hierop waren het standaard riedeltje.
Nee, ze ging niets meer overwegen, alleen zo kon de HOV lijn gerealiseerd worden en het tracé is in de toekomst verrailbaar. Ook het verder “afknijpen” van de basisbuslijnen is logisch want op die manier gaan er meer mensen van de HOV lijn gebruik maken. De Gedeputeerde maakte met haar uitspraken duidelijk: Dit project moet en zal door. Woningen, bedrijven, natuur en de democratie moet daarvoor wijken. My way or highway!

De regerende partijen in de Provincie, PvdA, D66 & VVD, mompelden nog iets voor de vorm maar hielden verder wijselijk hun mond. Er is tenslotte een coalitieakkoord en daar staat in dat het prestige project van de VVD gerealiseerd zou worden. Daarvan afwijken en nieuwe afspraken maken is natuurlijk geen optie. Op geen enkel punt werd door vertegenwoordigers van de coalitie inhoudelijk ingegaan. Mw. Post stelde nadrukkelijk dat het voor haar geen prestige-object is, maar wilde niet meer praten. “Het is tijd voor een beslissing en ik ga niets meer onderzoeken of nog eens twee jaar praten.

Er gebeuren gekke dingen
Vreemd was dat de voorzitter van de vergadering eenbrief die het samenwerkingsverband had geschreven, als reactie op de brief van de Gedeputeerde zonder pardon terzijde schoof. Ondanks de toezegging dat deze voorafgaand aan de vergadering uitgedeeld zou worden. Hoe kon dat zo gaan? Zichtbaar was dat de Gedeputeerde het eerste exemplaar van onze brief aandachtig las, omgedraaid op tafel legde, overlegde met de voorzitter waarna de voorzitter besloot de brief toch niet aan de Statenleden uit te delen. Dit ondanks de toezegging dat dit wel zou gebeuren! De brief is diezelfde avond door het samenwerkingsverband per mail verstuurd naar de individuele Statenleden.

Verder was opmerkelijk dat het Samenwerkingverband HOV in het Gooi (waar de SP ook deel van uitmaakt) geen tweede termijn kreeg voor een inspraak (wat wel gebruikelijk is) en werd afgeschilderd als een clubje mensen die vooral tegen het Hoogwaardig Openbaar Vervoer zijn en alleen maar voor hun eigen belang op komen in plaats van voor het algemeen belang. Het samenwerkingsverband HOV in het Gooi is wel degelijk voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer en denkt wel degelijk in het collectief belang. Alleen zeggen we niet wat Gedeputeerde Mw Post wil horen.. Dat dat vervelend is dat snappen wij ook nog wel.
Een vertegenwoordiger van het Samenwerkingsverband HOV in het Gooi verwoorde het mooi: “Wij vertegenwoordigen 26 organisaties, politieke partijen, bedrijven, sportverenigingen en bewonersverenigingen, met elkaar vertegenwoordigen we een substantieel deel van de inwoners van het Gooi. We zijn nadrukkelijk voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer. Alleen niet op deze manier. De Gedeputeerde zegt dat het nu voorliggende tracé verrailbaar is en dat is absoluut niet waar! Bijvoorbeeld het Hilversums deel bij het station/woontorens Entrada is zeker niet verrailbaar, en zo zijn er meer stukken van het tracé aan te wijzen. Verder is het natuurlijk triest dat de gedeputeerde op deze manier met inspraakreacties omgaat. Onbegrijpelijk dat de Gedeputeerde deze uitspraken doet"

Ergens in de aankomende maanden moeten de Provinciale Staten nog de definitieve knoop over de start van dit project doorhakkn. Wij hopen dat zij bezinnen eer ze beginnen. Verder moet de bestuurlijke overeenkomst met de gemeenten nog gemaakt worden. Verwacht wordt dat het eerste concept medio deze zomer naar de gemeente komt. Dat is het moment dat ook de Hilversumse raad er nog iets over te zeggen heeft.
Wij zien uit naar dat document!

Standpunt SP
De SP blijft zich inzetten voor fatsoenlijk openbaar vervoer. Een lightrail verbinding Utrecht-Hilversum-Almere klinkt prima maar Hoogwaardig Openbaar Vervoer betekent voor ons niet dat er kost wat kost een vrij liggende (niet verrailbare) busbaan komt. Het betekent wel dat we moeten zorgen dat bewoners en werknemers van bedrijven op een comfortabele wijze (zoveel mogelijk) van deur tot deur kunnen reizen. Een speedlijn mag maar de bereikbaarheid van wijken en dorpen om ons heen moet ook goed blijven. Het afknijpen van basislijnen is wat ons betreft een heel slecht plan... Maar afijn de Provincie kan ervoor kiezen om over de hoofden van de gemeenten heen te besluiten. Maar dat lijkt ons niet zo slim..

Lees een stuk van eerder deze maand over dit onderwerp
 Lees stuk van september 2011 dit onderwerp