Werkloze kunstenaars krijgen overgangsregeling

22 januari 2012

Werkloze kunstenaars krijgen overgangsregeling

Half december nam de Eerste Kamer het wetsvoorstel aan waarmee er per 1 januari 2012, een einde kwam aan WWiK. Een regeling waarmee zij hun inkomen konden aanvullen zonder een beroep te hoeven doen op de bijstand. De Beroepsvereniging voor beeldende kunstenaars (BBK) spande namens de kunstenaars een kort geding aantegen de staat en won! Hun eis was dat er een overgangsregeling moest komen zodat kunstenaars niet van de enne op de ander dag zonder geld kwamen te zitten.

In Hilversum nam de gemeenteraad eind december, in navolging van landelijke regelgeving, het besluit om WWiK, per 1 januari 2012, af te schaffen. De SP stemde tegen dit besluit.

Echter op 3 januari werd bekend dat de beroepsvereniging voor beeldende kunstenaars hun rechtzaak tegen de staat gewonnen hadden. De SP Hilversum klom daarop onmiddellijk in de pen om het Hilversums college te vragen de overgangsregeling onmiddellijk uit te voeren en de kunstenaars die gebruikmaken van deze regeling hiervan op de hoogte te stellen.
Op 19 januari kwamen de antwoorden op de vragen van de SP Hilversum binnen. Het waarnemend hoofd sociale zaken van de gemeente Hilversum heeft laten weten dat de overgangsregeling ook in Hilversum uitgevoerd wordt.
Dit betekend dat de kunstenaars die in Hilversum en Weesp gebruik maken van deze aanvullende regeling het eind van deze maand gewoon hun geld binnen krijgen en dat zij over de precieze invulling van de overgangsregeling, door de sociale dienst, nog nader geïnformeerd worden. Hoeveel mensen dit in Hilversum betreft laat het college de gemeenteraad nog weten. De SP hoopt natuurlijk dat ook de andere Gooise gemeenten de uitvoeringsregeling zo snel als mogelijk aan de kunstenaars in hun gemeenten communiceert.