Larense brandweer bezorgd

29 januari 2012

Larense brandweer bezorgd

Ook de vrijwilligers van de Brandweer in Laren maken zich grote zorgen over de bezuinigingen op de brandweer. Lees hieronder hun brief aan de gemeenteraad van Laren:

College van B&W
Raadsleden van de Gemeente Laren

Geachte dames en heren,
Met deze brief willen wij, de vrijwilligers van de brandweer Laren, onze bezorgdheid uitspreken over de bezuinigingen.
Het is ons bekend dat de kosten de laatste jaren flink gestegen zijn. Wij realiseren ons dan ook dat ook de brandweer niet aan de bezuinigingen ontkomt. Echter, bij de manier waarop dit momenteel gebeurt, plaatsen wij enkele vraagtekens.
Het hulpverleningsvoertuig, de derde tankautospuit en de daarbij behorende vrijwilligers zouden niet meer nodig zijn, terwijl de afgelopen jaren het aantal incidenten juist verdubbeld is! Net als het college en de raad, voelen wij ons verantwoordelijk voor de inwoners van ons mooie dorp. Om deze belangrijke taak uit te voeren, zijn er echter wel mensen en middelen nodig. Op dit moment worden (reeds betaalde) brandweervoertuigen uit de gemeente weggehaald en worden er geen nieuwe vrijwilligers aangetrokken, terwijl deze kosten relatief te verwaarlozen zijn! Dit alles, zonder een goed onderbouwde motivatie.

Het uitnemen van de voertuigen heeft onder andere de volgende consequenties:
- Minder slagkracht bij het verlenen van hulp, met name aan slachtoffers van verkeersongevallen en calamiteiten op de omliggende snelwegen en aan de inwoners van de gemeente;
- Wie gaat wie helpen in geval van calamiteiten (zoals storm en wateroverlast), aangezien andere korpsen met dezelfde problematiek kampen;
- Het vertrek van (voorheen) gemotiveerde en ervaren brandweermensen;
- De geoefendheid van het brandweerpersoneel komt in gevaar, doordat we niet langer voldoende materieel hebben om het totale brandweerkorps mee te laten oefenen.

Gezien bovenstaande zou, ons inziens, een voldoende onderbouwd en transparant financieel plan, bij de uitvoering van bovengenoemde bezuinigingen niet mogen ontbreken. Deze zou ook inzicht moeten geven in wat de Larense burgers betalen en wat zij daarvoor terug krijgen. De aanwezigheid van een juist beleid, op basis van een actueel dekkingsplan, zou daarbij niet mogen ontbreken.
Aangezien dit slechts een deel van de totale bezuinigingen is, maken wij ons als vrijwilligers grote zorgen of wij de veiligheid van onze gemeenschap nog wel kunnen waarborgen. Wij willen hierin onze verantwoordelijkheid nemen, maar hebben daar wel de juiste middelen en úw steun als volksvertegenwoordiging voor nodig!

Wij verzoeken u deze problematiek hoog op de agenda te zetten van de eerstvolgende raadsvergadering.

Met vriendelijke groet,
Namens de vrijwilligers van Brandweer Laren,