SP Hilversum: Strijdbaar en solidair

9 december 2011

SP Hilversum: Strijdbaar en solidair

De plannen van het nieuwe kabinet Rutte om mensen met een arbeidsbeperking (Wajong, WSW, WWB-uitkering) inkomen te laten inleveren en 30.000 banen in de sociale werkvoorziening te schrappen moeten van tafel. Net als de invoering van de gezinstoets en het uitsluiten van jongeren voor een uitkering. Ook in Hilversum en omstreken zien we dat de gevolgen van landelijke bezuinigingen een flinke weerslag hebben op gemeentelijke begrotingen en daardoor op mensen die het meest kwetsbaar zijn.
Let wel... op sommige vlakken kan de gemeente andere keuzes maken maar daarover later meer op deze site.

Strijdbaar en solidair
Om zichtbaar te maken dat we het niet met deze plannen eens zijn en om te laten zien dat we solidair zijn met deze mensen gaat een delegatie van de Gooise SP Hilversum zaterdag 10 december naar de manifestatie Armoede werkt niet in Den Bosch.

Waar gaat het om?
Jonggehandicapten, bijstandsgerechtigden en werknemers van de sociale werkplaats moeten een deel van hun inkomen inleveren en 60.000 plekken in de sociale werkvoorziening worden geschrapt. Hierdoor kunnen tienduizenden mensen achter de geraniums en in de armoede belanden of ze dreigen aan het werk gezet te worden onder het minimumloon.Chronisch zieken en gehandicapten wordt de zorg ontnomen. Zij krijgen minder zorg, maar moeten er meer voor gaan betalen. Dit dankzij bijvoorbeeld; de stapeling van eigen bijdragen van zorgverzekeraars en gemeenten.
Kinderen in het speciaal onderwijs krijgen minder begeleiding en ondersteuning en voor kinderen die jeugdzorg nodig hebben, komt er een financiële drempel.
De SP vind dit foute plannen en is van mening dat deze mensen niet de rekening van de crisis moeten gaan betalen.

Wat de SP wel wil
De SP wil goede opleidingen, goede begeleiding, echte banen en een fatsoenlijk inkomen voor mensen met een uitkering en/of (arbeids)beperking. Kortingen op inkomen, bezuinigen op participatie budgetten en het schrappen van banen in de sociale werkvoorziening zal deze mensen niet helpen maar hen eerder veroordelen tot een leven in armoede.

Onze eisen:
* geen banen schrappen maar banen scheppen
* geen ontslagen bij de sociale werkvoorziening
* geen verlaging van uitkeringen
* niet verdienen onder het minimumloon
* goede opleidingen, goede begeleiding

Teken het manifest Om deze plannen te voorkomen moeten we ons verzetten. Teken daarom het manifest op de site van Armoede werkt niet

Vertel je verhaal
Wat ook kan is jouw verhaal vertellen. Ga naar hetMeldpunt en vertel dit kabinet wat ze allemaal kapot maken als deze plannen doorgaan of waar jij tegenaan loopt bij het vinden van werk.

Laat de PvdA zich horen?
Eind november heeft Job Cohen de lokale PvdA afdelingen opgeroepen om zich in te zetten voor de actie Armoede werkt niet en deel te nemen aan de manifestatie. Wij zijn benieuwd of onze Hilversumse PvdA collega’s aan die oproep gehoor gaan geven en samen met ons een vuist maken tegen de asociale bezuinigingen van dit kabinet Rutte.

Naar de aktie website