SP en CDA stellen HOV opnieuw ter discussie

29 september 2011

SP en CDA stellen HOV opnieuw ter discussie

De Hilversumse afdelingen van het CDA en de SP hebben de HOV discussie in hun gemeente heropend. SP en CDA menen dat het miljoenenproject, waarvan de totale financiële risico’s voor Hilversum nog altijd niet duidelijk zijn, in de regio op zoveel weerstand stuit dat het opnieuw moet worden overwogen.

Om bij de begrotingsbehandeling een goede discussie te kunnen voeren over nut en noodzaak van het HOV-project in de huidige economische tijden hebben de partijen acht vragen gesteld aan het college. CDA en SP willen weten wanneer er in Hilversum een volgende stap gezet wordt, maar ook wat het ‘Nee’ van Blaricum en de kritiek uit Huizen betekenen voor het Hilversumse standpunt. Verder vragen de partijen zich af of het HOV zoals dat is gepland wel echt gaat bijdragen aan het verbeteren van het OV in de regio. Veel ondersteunende lijnen zijn immers net geschrapt vanwege bezuinigingen. Die klap kan het HOV niet compenseren.

Ook bij de veiligheidsaspecten zetten SP en CDA vraagtekens: de voorgenomen gelijkvloerse spoor/bus kruising in Hilversum blijft een risicovolle onderneming. Ondertussen blijkt ook de verrailbaarheid van het gehele tracé, ooit een belangrijke Hilversumse voorwaarde, geruisloos van het toneel te zijn verdwenen. Dat dreigt ook met de ecoducten te gebeuren, nu het GNR moet gaan bezuinigen en de gemeente geen geld heeft om de bijdrage van het GNR over te nemen. En dan te bedenken dat de Gooi en Eemlander recent aantoonde dat de nieuwe lijn 320 tussen Blaricum en Huizen even snel is als de HOV-lijn zou moeten worden…

Met de financiële risico’s die nog altijd niet in kaart gebracht zijn voor Hilversum is dat voldoende reden om de hele zaak nog eens te heroverwegen, aldus CDA en SP.
Beoogd fractievoorzitter van de SP Bianca Verweij zegt erover: “De plannen kosten meer dan 100 miljoen euro, terwijl het gewone OV wordt wegbezuinigd. Ondertussen keren steeds meer inwoners en politici zich tegen het plan. Het is nu ook voor Hilversum tijd om er mee te stoppen!”
Fractievoorzitter van het CDA, Anja Wijnands-Van Daal is eveneens duidelijk: “Wij waren alleen onder voorwaarden voorstander van de plannen, maar nu Blaricum tegen is, de verrailbaarheid waarschijnlijk niet wordt gehaald en de financiële risico’s zo onzeker zijn kan Hilversum in deze omstandigheden niet anders dan zich opnieuw beraden over dit project”.

Lees de vragen