SP bezorgd over wijkveiligheid

2 september 2011

SP bezorgd over wijkveiligheid

In juni 2011, bij de behandeling van de zomernota, was er een dappere inspreker die de gemeenteraad kwam vertellen dat er bij verschillende bewoners van Hilversum Noord sprake is van overlast en gevoelens van onveiligheid. Die worden onder andere veroorzaakt door overlast van drugsdealers, drugsgebruikers, criminaliteit en vernielingen in de wijk.
Reden om zelf poolshoogte te gaan nemen. Wij merkten ook dat er in Hilversum Noord het een en ander aan de hand is. Dat geldt trouwens ook voor het centrum.
Daarom heeft de SP gevraagd het onderwerp veiligheid in Hilversum opnieuw op de agenda van de raad te plaatsen. De toezegging om nog eens uitgebreid met college, gemeenteraad en politie over veiligheid en leefbaarheid in Hilversum te spreken is al een tijd geleden (2010) aan de SP gedaan door toenmalig burgemeester Bakker. En met de huidige en recente incidenten en een nieuwe burgemeester is nu een goed moment om dat te gaan doen.

Natuurlijk zijn we ook benieuwd wat het college heeft gedaan met de inspraak (de inspreker heeft tenslotte de moeite genomen om de raad zijn zorgen kenbaar te maken) én zijn we benieuwd naar de tussentijdse evaluatie van het Hilversums integraal veiligheidsplan dat we begin dit jaar met elkaar hebben vastgesteld.

Wat deed de SP
Naar aanleiding van de inspraak is de SP met verschillende mensen in Hilversum in gesprek gegaan. Wij hoorden van die mensen dat zij ondermeer last ervaren van vandalisme, dak en thuislozen, verslaafde mensen, woninginbraken, autovernielingen en hangjongeren.
Verschillende locaties zijn genoemd waaronder Hilversum Noord: de stephensonlaan, wirix- en verschurestraat, laan 40-45 en (een deel van) de erfgooiersstraat maar ook het centrum/havenstraat en het marktplein in de avond. Van de betrokkenen weten we dat er verschillende gesprekken hebben plaats gevonden. Bijvoorbeeld tussen de wethouder, politie en woningbouwvereniging. En daar zijn we natuurlijk blij mee! Maar het blijft nu wel de vraag wat er nu verder gaat gebeuren. Wij houden contact met de bewoners en hopen dat politie en gemeente dit ook doen. Veiligheid is immers een belangrijke taak van hen beiden.

Mooie plannen
De Hilversumse raad heeft begin dit jaar het integraal veiligheidsplan vastgesteld. Dit plan kwam in de plaats voor de wijkveiligheidsplannen. De SP heeft zich toen stevig in de discussie gemengd en zijn bezorgdheid over een aantal onderdelen uitgesproken.

Met en voor burgers in de wijk?
We hebben gezegd dat we bezorgd waren over het niet meer werken met wijkveiligheidsplannen. Die werden afgeschaft omdat er bezuinigd moest worden. Hoe zouden mensen nu betrokken worden bij plannen en acties die van invloed zijn op hun wijkveiligheid? Hoe zou dat geregeld gaan worden? Komen die acties er überhaupt nog?

Verschuivende taken
Ook lieten we weten bezorgd te zijn over de verschuiving van politietaken naar de gemeente. Wat zijn straks de taken van de politie? Welke taken komen voor rekening voor de gemeente? Op welke wijze gaan de gemeente deze taken invullen? Wat betekenen de aanstaande samenvoegingsplannen van de politie (Utrecht/Gooi/Flevoland) voor de Hilversumse politie? Is dit niet (weer) een verkapte bezuinigingsoperatie die gevolgen gaat hebben voor de bereikbaarheid, zichtbaarheid en dienstverlening van de politie?

Bezuinigingen
Wij hadden reden om ons zorgen te maken want in het veiligheidsplan staat duidelijk te lezen dat er een schaarste is van mensen en middelen en dat de bezuinigingen bij bepaalde partijen (bijvoorbeeld de politie) of op bepaalde budgetten een negatieve invloed kunnen hebben op het snel en flexibel oplossen van problemen. Kortweg was de boodschap: minder geld voor veiligheid = meer problemen.

Stationsgebied prioriteit
Naar aanleiding van gesprekken met verschillende betrokkenen heeft de SP tijdens het vaststellen van het Hilversums veiligheidsplan gepleit voor het opnemen van het stationsgebied als aandachtsgebied. De raad heeft voorstel gesteund en het stationsgebied werd opgenomen als aandachtsgebied.

Nog niet alles duidelijk
Het Hilversums Integraal Veiligheidsplan is door de raad vastgesteld en de toenmalig burgemeester hield bij hoog en laag vol dat er voldoende politieagenten voor Hilversum beschikbaar zouden blijven, dat wijk- en buurt gericht werken van groot belang was en dat zowel de gemeente als de politie bezig waren om een nieuwe visie te ontwikkelen op wijkgericht werken te ontwikkelen. En dat de raad op de hoogte gebracht zou worden van ontwikkelingen. Hoe het één en ander zou gaan uitpakken was nog niet helemaal duidelijk maar het kwam goed.
De Hilversumse gemeenteraad heeft uiteindelijk als doelstelling vastgesteld dat: we in Hilversum kiezen voor een veiliger Hilversum met een daadkrachtige aanpak van overlast en criminaliteit, waarbij bewoners goed worden betrokken bij plannen en snel door de overheid, burgers en bedrijven wordt ingegrepen bij veiligheidsinbreuken

De SP staat hier helemaal achter, maar papier is geduldig en praatjes...
Nu is dus de tijd om van het college en de burgemeester te horen hoe het ervoor staat!