Slecht werkende informatiezuil

11 augustus 2011

Slecht werkende informatiezuil

Op Hilversum CS staat een sprekende informatiezuil. De bedoeling van deze sprekende informatiezuil is dat visueel gehandicapte reizigers en overige reizigers tijdig voorzien worden van de juiste informatie over bestemmingen, vertrektijden en perrons van vertrekkende bussen.

Het werkt niet
Helaas blijkt deze voorziening niet zo best te werken. Dit bleek tijdens een interview wat ik op woensdag 3 augustus had met RTVNH in verband met ons OV Meldpunt. Om het radio interview wat levendiger te maken wilde de verslaggever wat geluiden van de sprekende informatiezuil opnemen. Maar deze sprekende informatiezuil gaf ons alles behalve de juiste informatie. Sterker nog we werden er helemaal niets wijzer van! Of de lijn werd niet aangegeven of het perron werd niet genoemd of de paal gaf aan dat er een lijn zou vertrekken en wel op het moment dat de bus wegreed. Dit leek ons voor visueel gehandicapte mensen, maar ook voor andere reizigers, die op de informatie van deze zuil vertrouwen erg onpraktisch.

Van wie is de paal?
We vroegen ons af wie er verantwoordelijk was voor de informatie die deze sprekende zuil geeft. Zodat we dit probleem konden melden. Navraag leerde dat er drie opties waren 1. De gemeente Hilversum, 2. Connexxion, 3. Proraill
Desgevraagd lieten de gemeente Hilversum en Prorail weten dat ze niet verantwoordelijk waren voor de informatie die deze paal gaf. De enige overgebleven verantwoordelijke was dus Connexxion. Tijd voor een belletje.

Connexion neemt verantwoordelijkheid
De woordvoerder van Connexxion gaf aan dat het erg vervelend was dat de paal niet naar behoren werkte. Het goede nieuws, zo gaf de woordvoerder aan, was dat de paal nu wel zo snel mogelijk met de juiste informatie wordt geladen. Dit betekent dan de juiste eindbestemming wordt vermeld. Met betrekking tot de juiste perron vermelding en tijdige melding van het vertrek van bussen. Tja dat was niet zo eenvoudig op te lossen. Zo heeft lijn 320 de apparatuur niet aanboord om contact te maken met de paal(niet opgenomen in het bestek tijdens de aanbesteding) en worden de bussen die deze apparatuur wel aanboord hebben gedetecteerd als ze over een bepaald herkenningspunt in de weg rijden. Dat het moment van herkennen en vervolgens het vertrek heel dicht op elkaar liggen dat is vervelend maar niet zo één twee drie te verhelpen. Dat kost namelijk geld. Maar zo gaf de woordvoerder aan,. Maar ook over deze twee klachten zijn we in gesprek en wellicht wordt ook daar een oplossing voor gevonden.

Komt het goed?
Natuurlijk hoop ik dat de sprekende informatiezuil heel binnenkort beter gaat werken maar ik heb er een hard hoofd in. En als de informatievoorziening niet naar behoren gaat werken zullen visueel gehandicapte reizigers en overige reizigers die op deze informatiezuil vertrouwen waarschijnlijk meer dan eens de bus missen. Laten we voor nu maar hopen dat Connexxion erin slaagt om de problemen zo snel mogelijk te verhelpen.
Luister hier naar het geluidsfragment van de sprekende informatiezuil