Dierenasiel Crailo

23 juni 2011

Dierenasiel Crailo

Het dierenasiel op Crailo is al jaren toe aan een flinke opknapbeurt. Vanwege geldgebrek en andere perikelen lukt het het bestuur echter niet om daar voldoende geld voor bij elkaar te krijgen. In januari 2012 worden de eisen voor de opvang van dieren zodanig aangescherpt, dat het huidige asiel niet meer aan de eisen kan voldoen. Er mogen dan geen dieren meer worden opgevangen.

De gemeente Hilversum heeft de wettelijke taak om zwerfdieren op te vangen. Op dit moment heeft de gemeente dat uitbesteed aan Crailo en we betalen daar de wettelijke bijdrage voor. De gemeente geeft geen extra subsidie aan het dierenasiel, dat moet dus rond zien te komen van giften, want het kan niet bestaan van alleen de bijdrage van de gemeente.

In het vragenuur van afgelopen woensdag kwam deze kwestie aan de orde omdat verschillende partijen er vragen over wilden stellen. Wethouder van de Want liet weten dat de opvang van zwerfdieren regionaal wordt geregeld en dat de wethouder in Huizen er eigenlijk over ging. Die flauwekul hadden we al eerder gehoord, bij de inzameling van afval is dat ook altijd een populair excuus, u moet bij een andere gemeente zijn. Maar goed, de wethouder wilde er toch wel iets over zeggen. Hij weet dat er per 1 januari een probleem ontstaat en is daarom van plan om de opvang van zwerfdieren die tot de wettelijke taak van de gemeente gerekend dient te worden elders onder te brengen. Waar dat “elders” is, bleef onduidelijk. Hij liet ook nog weten geen verder contact met het dierenasiel te hebben over deze kwestie, dat regelt de wethouder in Huizen voor de hele regio.

De SP, en gelukkig ook een aantal andere partijen zoals de PvdA, vinden dat wel erg kort door de bocht. Wij hebben de wethouder er op gewezen dat het asiel een belangrijke regionale functie heeft die verder gaat dan alleen de wettelijke opvang van zwerfdieren en dat we er als regiogemeente belang bij hebben om zo’n voor de inwoners belangrijke voorzieningen binnen onze gemeentegrenzen te hebben. Ook vonden we dat de wethouder het dierenasiel niet een paar maanden van te voren kan confronteren met het feit dat ze vanaf januari helemaal geen geld meer van onze gemeente hoeven te verwachten. Daarmee laat hij de medewerkers, veelal vrijwillig, van het dierenasiel wat ons betreft wel heel erg hard vallen.

Wij vinden dat de wethouder op zo kort mogelijke termijn met het dierenasiel in gesprek moet om te kijken welke mogelijkheden er zijn om er voor te zorgen dat Hilversum ook na 1 januari nog over een goed dierenasiel beschikt. De Hilversumse zwerfdieren en de mensen die voor ze zorgen hebben recht op een wethouder die zich actief opstelt in de zoektocht naar een oplossing, ze verdienen meer dan een wethouder die met en simpele pennenstreek besluit dat we ons dierenasiel wel kunnen missen en de verantwoording voor de opvang van zwerfdieren verder maar aan de regio over laat.