Eindelijk urgentie voor doorstarters

18 mei 2011

Eindelijk urgentie voor doorstarters

In de raad hebben we onlangs het nieuwe woonruimteverdeelsysteem besproken. Op de avond van 11 mei stond dit op de agenda voor Het Besluit. Laten we even voorop stellen, dat een nieuw verdelingssysteem niet leidt tot minder woningnood; dat kan alleen door meer sociale huurwoningen te bouwen en ze niet te verkopen. Het is wel van belang de schaarse woningen die er nu zijn netjes te verdelen. In de stukken kwamen veel doelgroepen voorbij: starters, doorstromers, vestigers, jongeren, ouderen. En voor deze doelgroepen is er goed nagedacht. Het nieuwe woonruimteverdeelsysteem zit voor hen goed in elkaar.

Vergeten doelgroep
Er is echter één groep die in het hele stuk niet aan bod kwam; de doorstarters (om zelf ook maar eens een term toe te voegen).
In de raad vertelde ik als voorbeeld over een automonteur die gelukkig in een flatje woont en misschien wel met zijn vriendin een huis wil gaan kopen, totdat dingen misgaan. Hij krijgt steeds meer last van achtervolgingswaanzin. Uiteindelijk wordt hij paranoide en wordt hij tijdelijk opgenomen. Hij verliest zijn flatje, want hij kan niet de eigen bijdrage betalen, plus de huur. Als zijn behandeling klaar is, en hij zijn gewone leven weer wil oppakken, komt hij erachter dat hij geen woning kan krijgen. Je zou denken dat hij een urgentieverklaring kan krijgen voor een woning, maar dat is niet zo. Voor deze doorstarters, die tijdelijk zijn opgenomen in een psychiatrische instelling of een crisis/noodopvang, is niets geregeld in de urgentieregeling. Het is een vergeten doelgroep.

Update
  1-6-2011 De wethouder heeft de gemeenteaad imiddels laten weten dat de rest van de regio het niet wil en dat hij het zelf een onhandig besluit vindt en hij vraagt ons daarom het besluit in te trekken.
Hij wil het in de raadsvergadering van vanavond opnieuw behandelen. Dat is natuurlijk volkomen belachelijk. De Hilversumse raad heeft een besluit genomen om Hilversummers die geen dak boven hun hoofd hebben te helpen. Dat moet de wethouder gewoon uitvoeren. Wat de regio en hij wel of niet leuk vinden is hier van geen enkel belang.

Ook procedureel is het zeer merkwaardg. Een besluit is een besluit, je kunt niet iedere maand terug komen met hetzelfde stuk om het nog eens over te doen in de hoop om dan een keer een besluit te krijgen dat je beter bevalt. Zo werkt het niet.
De wethouder moet het besluit gewoon uitvoeren. De gemeenteraad is immers het hoogste orgaan, niet wethouder Jan Rensen.

Instellingen slibben dicht
Tijdens een gesprek dat ik voerde met crisisopvang de Vluchtheuvel en de Cocon, bleek dat hun doorstarters en die van Symfora (psychiatrie) het moeilijk hebben. Ze zijn klaar met hun behandeling, maar ze komen niet weg omdat ze geen woning kunnen krijgen. Voor de instellingen is dit ook een groot probleem: mensen die 'klaar' zijn blijven er veel te lang wonen, omdat ze niet weg komen. Dat betekent dat ze dichtslibben: ze kunnen minder nieuwe mensen opvangen; ze moeten tientallen keren per dag 'nee' zeggen tegen mensen die hulp vragen.

Amendement raakte snaar
De SP had een amendement ingediend om aan de urgentiecriteria toe te voegen dat "een woningzoekende die tijdelijk heeft verbleven in een psychiatische inrichting of een crisis/noodopvang en voorafgaand daaraan een woning hadden in deze regio recht heeft op een urgentieverklaring." De raadsleden waren geinteresseerd. Dit klonk logisch, dus de urgentiecommissie zou hier vast al rekening mee houden, toch? Nee, dus.
Wethouder Rensen was gevoelig voor mijn betoog en gaf een positief advies. Wethouder van der Want, verantwoordelijk voor de instellingen, sloot zich daar expliciet bij aan. Dat ging goed!

Een draai naar rechts
Maar toen schorstte de VVD, want dit ging wel erg snel. We weten niet wat er in de schorsing precies is besproken tussen PvdA en VVD, maar daarna was de wethouder ineens gedraaid: hij vond nu dat de raad het amendement toch maar niet moest aannemen, want dat zou vertraging bij de invoering betekenen. Hij zou nog wel eens een goed woordje doen voor deze mensen bij de urgentiecommissie. Ik legde uit dat dat niet zou helpen, want de commissie geeft urgenties af op basis van harde criteria, waarover we die avond besloten.

Amendement aangenomen!
Een groot deel van de oppositie stemde voor het amendement. En D66, een coalitiepartij en de grootste partij in de raad, stemde ook voor! Hun wethouder draaide kennelijk niet en ze bleven bij hun mening. Zo hoort het. De VVD stemde tegen. De PvdA ook. Die partij maakte zich meer zorgen over vertraging voor de corporaties dan om de rechten van hun oorspronkelijke achterban. Ze gaan meer voor het 'bestuurlijke middenveld' dan voor de mensen die het nodig hebben.

En de regio dan?
1 september gaat de nieuwe Huisvestigingsverordening in. Dat geeft de andere gemeenten even de tijd om aan het idee te wennen dat Hilversum tot iets exta's besloten heeft. Uiteindelijk is het voor alle mensen in de regio goed: als je een huis had in de regio, en je zit tijdelijk in een regionale instelling (waarvan de meeste in Hilversum staan), dan kan je als doorstarter daarna weer terecht in een huis in de regio. Goed voor alle doorstarters in de regio en voor de doorstroom in de regionale instellingen in Hilversum, waar de hele regio mede verantwoordelijk voor is!