Plastic inzameling - 5

19 april 2011

Plastic inzameling - 5

Afgelopen woensdag heeft de SP samen met een ruime meerderheid van andere partijen een motie ingediend om een aantal verbeteringen in de plastic inzameling voor elkaar te krijgen. Het gaat om een kwestie die nu al jaren sleept, maar waar maar geen voortgang in zit.
Wij, maar ook anderen, krijgen vele klachten over containers die op verkeersgevaarlijke plekken staan, zakken die niet opgehaald worden én niet in de opening van de containers passen, etc. Ondanks vele gesprekken met het GAD is de situatie niet verbeterd. Erger nog, het begint er op te lijken dat de problemen als gevolg hebben dat Hilversummers steeds minder bereid zijn om het plastic nog apart te houden. Dat vinden wij een slechte ontwikkeling.

In de motie vragen wij de wethouder om het GAD op te dragen om een aantal containers ondergrond te brengen (Seinhorst, Riebeeck en Stephonsonlaan), om er voor te zorgen dat er zakken komen die wél in de containers passen en om het GAD te laten onderzoeken of we na 2016 (dan lopen de huidige contracten pas af!) zo snel mogelijk over kunnen gaan op nascheiding zodat Hilversummers het plastic niet meer apart hoeven te houden maar dat het GAD dat er later uithaalt.

Omdat bijna de gehele raad het met ons eens was, besloot de wethouder om de motie over te nemen. Hij merkte nog wel op dat het nog niet zo makkelijk was om het GAD iets op te dragen, daar gaan alle gemeentes in het Gewest namelijk gezamenlijk over. Daarmee raakt de wethouder een voor ons belangrijk probleem waar we op meer terreinen mee te maken hebben. Gewestelijke samenwerking leidt er toe dat niemand meer iets te zeggen lijkt te hebben over de dingen die daar geregeld worden. Dat gaat niet alleen over afvalinzameling, maar ook over bijvoorbeeld de WMO. Later dit jaar praat de gemeenteraad over de gewestelijke samenwerking naar aanleiding van een onderzoek naar de toekomst van het gewest.

Voor de plasticinzameling hebben we een belangrijke stap gezet, maar we zullen kritisch moeten blijven volgen of er ook echt iets terecht komt van de nu afgedwongen maatregelen. We houden u op de hoogte.

Lees deel 4 (7 april 2011)
 Lees deel 3 (23 feb 2011)...
 Lees deel 2 (19 juni 2010)...
 Lees deel 1 (11 mei 2010)...