Bomenkap (3)

17 april 2011

Bomenkap (3)

Vorige maand heeft de SP vragen gesteld over de geplande kap van 664 bomen langs de spoorlijn Hilversum-Baarn. Dat heeft tot veel gedoe geleid. Ook GroenLinks heeft nog aanvullende vragen over de kwestie gesteld.
De wethouder heeft inmiddels laten weten dat hij een aantal gesprekken met Pro-Rail heeft gevoerd om te kijken of de kap van al die bomen nou wel noodzakelijk is. Uit die gesprekken bleek dat Pro-Rail dat niet voor alle bomen even goed kon uitleggen. De wethouder was eerst van plan om voor een aantal bomen de kapvergunning te weigeren, maar waarom sommige andere bomen dan wel gekapt moesten worden bleef moeilijk uit te leggen. Dat heeft er toe geleid dat Pro-Rail in overleg met de wethouder heeft besloten om de aanvraag voor de kapvergunning in zijn geheel in te trekken. Pro-Rail gaat nu eerst beter op papier zetten welke bomen er precies waarom gekapt moeten worden.

Wij zijn blij met die beslissing. Natuurlijk moeten bomen die een gevaar zijn voor het treinverkeer gekapt worden, maar daarbij is een goede uitleg wel noodzakelijk. En dat heeft Pro-Rail gewoon niet goed gedaan. Door er nu nog eens opnieuw naar te kijken, is de kans groot dat er een stuk minder bomen gekapt hoeven te worden. En dat is wat ons betreft winst.

Lees ons eerdere stuk over dit onderwerp
 Lees de eerdere reactie van de wethouder