Weg sociale werkvoorziening

20 maart 2011

Weg sociale werkvoorziening

Sinds het najaar van 2010 is het erg onrustig binnen de bedrijven die de Wet Sociale Werkvoorziening uitvoeren. Berichten over naderende bezuinigingen voor de komende jaren, te beginnen met zo’n €120.000.000.-- te “verdelen” over 92 WSW-bedrijven zijn overal te lezen en subsidies op loonkosten worden niet meer gecompenseerd.

De gevolgen van dergelijke bezuinigingen zijn te voorspellen. Veel bedrijven komen in de “rode cijfers”, moeten mensen met (tijdelijke) contracten ontslaan, wellicht beslissen hele afdelingen te sluiten en de wachtlijsten zullen oplopen. Dit alles komt niet ten goede van de werknemers die een vorm van sociale werkvoorziening hard nodig hebben.

Wat en Waar
  Politiek café reSPons met als onderwerp WEG Sociale Werkvoorzieningen de tentoonstellingBijzondere Werknemersvindt plaats in LUNO-kitchen, Kerkbrink 63, Hilversum op zondag 20 maart, aanvang 14.30 uur. Iedereen is van harte welkom om aan te schuiven en mee te praten. De toegang is gratis.

Ook de sociale werkvoorzieningen in Hilversum en omstreken, waaronder de Tomingroep, krijgen te maken met diverse bezuinigingsmaatregelen. Verschillende landelijke politieke partijen laten al een gezamenlijk geluid horen en ook de lokale politiek moet zich nu gaan buigen over hoe zij invloed uit willen en kunnen uitoefenen op de gevolgen van de bezuinigingen. Om over deze vragen met elkaar te discussiëren organiseert de SP Hilversum, op zondag 20 Maart aanstaande, een openbaar politiek café over de ontwikkelingen rond de Wet Sociale Werkvoorziening en de dramatische voornemens inzake de afbouw van de Wajong. Wat betekenen deze ontwikkelingen voor de besluiten die de lokale politici moeten nemen maar vooral ook wat betekent het voor de mensen die afhankelijk zijn van de sociale werkvoorziening?

Diverse landelijke politici zullen mee discussieren en vanuit de lokale politiek zijn het Hilversums PvdA raadslid Femke van Drooge en SP raadslid Joep Meddens aanwezig om hun licht te laten schijnen op bovenstaande ontwikkelingen. Naast de politici zullen Hans Roos, directeur sociale zaken en re-integratie en David Pott, medewerker bij de Tomingroep Hilversum hun ervaringen en gedachten met u delen. Speciale gasten zijn Rutger van Krimpen, bestuurslid Cedris, directeur UW-bedrijven Utrecht en Jan Oonk, bedenker van het Maaslandmodel en Poortwachterscentrum N-H-Noord.

Gelijktijdig met het politiek café is de ABVAKABO FNV tentoonstelling "Bijzondere werknemers" te bezichtigen. Dit is een portret/foto tentoonstelling waarin 21 werknemers met een SW-indicatie hun persoonlijke levensverhaal laten zien.

Het onderwerp “weg Sociale Werkvoorzieningen als thema tijdens politiek café reSPons is onderdeel van de actie Armoede werkt niet een door de landelijke SP en PvdA gedragen actie. Kijk op Armoede werkt niet, voor meer informatie.

Laat je stem horen!
Wilt u uw stem laten horen tegen de plannen van het kabinet Rutte om mensen met een arbeidsbeperking (Wajong, WSW, WWB-uitkering) inkomen te laten inleveren en 30.000 banen in de sociale werkvoorziening te schrappen? Teken dan het manifest Armoede werkt niet

Bezuinigingen melden
De afbraak van de sociale werkvoorziening onder het Kabinet Rutte is begonnen. Er komen verontrustende berichten binnen over ontslagen, plaatsingsstops, herkeuringen, bezuinigingen op het vervoer naar de sociale werkplaats en op de begeleiding van de medewerkers. Is er bij jou ook van alles aan de hand? Meld de bezuiniging op jouw werkplaats dan hier

Wat wil de SP?
De SP wil juist goede opleidingen, goede begeleiding, echte banen en een fatsoenlijk inkomen voor mensen met een arbeidsbeperking. Dat wordt door het nieuwe kabinet te grabbel gegooid. Korting op het inkomen en schrappen van banen in de sociale werkvoorziening zal hen veroordelen tot een leven in armoede.

Onze eisen:
 Geen banen schrappen maar banen scheppen
 Geen ontslagen bij de sociale werkvoorziening
 Geen verlaging van uitkeringen
 Niet verdienen onder het minimumloon
 Gode opleidingen en goede begeleiding

Politiek Cafe Respons

LET OP, gewijzigde lokatie
Politiek Cafe Respons, zondag 20 maart, 14:30 uur. LUNO Kitchen, Kerkbrink 63 in Hilversum.
Toegang gratis, ook voor niet leden!