Kappen 664 bomen toch niet nodig?

7 maart 2011

Kappen 664 bomen toch niet nodig?

Wethouder van Osch heeft onze vragen over de door ProRail aangevraagde kapvergunning voor 664 bomen inmiddels beantwoord, maar daarmee is nog allerminst duidelijk hoe het nu verder gaat. Kort voor de raadsvergadering waar we onze eerder gestelde vragen aan de orde wilde stellen, stuurde de wethouder ons een brief met antwoorden op onze vragen. Die antwoorden riepen weer nieuwe vragen op. Vragen die we in het vragenuur hebben gesteld. Ook GroenLinks was erg nieuwsgierig hoe dit nu verder moest. Zij hadden uitgezocht dat er nogal wat viel af te doen aan de argumenten die ProRail aanvoerde om de bomen te kappen.

De SP hecht natuurlijk groot belang aan de veiligheid van het spoor. Bomen die op de treinrails kunnen vallen moeten worden weggehaald, dat lijkt nogal duidelijk. Maar er worden bijvoorbeeld ook kapvergunningen aangevraagd voor bomen die op een spoordijk staan terwijl het spoor daar boven ligt. Tenzij bomen kunnen vliegen, vallen die natuurlijk nooit op het spoor. Ook de aanpassing van de spoorwegwet lijkt niet in alle gevallen een geldig argument. Het lijkt er op dat ProRail er een beetje een rommeltje van heeft gemaakt en gedacht heeft dat als je maar opschrijft dat de veiligheid in het geding is, dat die kapvergunning dan vanzelf wel komt.

Tijdens de korte discussie die ontstond naar aanleiding van onze vragen zag ook wethouder van Osch door de bomen het bos niet meer en besloot hij er nog maar eens opnieuw naar te gaan kijken. Hij heeft beloofd om de raad binnen een maand uitvoerig te informeren. Tot die tijd wordt de kapvergunning niet afgegeven.

Wij houden u op de hoogte

Lees ons eerdere stuk over dit onderwerp