Hilversum raakt 664 bomen kwijt

11 februari 2011

Hilversum raakt 664 bomen kwijt

Een oplettende inwoner van het bomenrijke Hilversum wees ons op een wel heel merkwaardige aanvraag die op 20 januari werd gepubliceerd. Namelijk een aanvraag voor een vergunning voor het kappen van 664
(u leest het goed:
zeshonderdvierenzestig!) bomen.

Het blijkt te gaan om bomen langs de spoorlijn Bussum-Amersfoort die te dicht op het spoor staan. Dat komt deels door achterstallig onderhoud en deels door een verandering van de spoorwegwet waardoor bomen verder van het spoor af moeten staan. En dit is nog maar het begin. Ook voor het traject richting Hollandsche Rading zal tzt een vergunning worden gevraagd. Om hoeveel bomen het daar gaat is nog onduidelijk.

Wij hebben afgelopen week een serie vragen het raadhuis ingestuurd over deze kwestie omdat het bij ons veel vragen oproept. Om welke bomen gaat het bijvoorbeeld, en op wiens grond staan die bomen eigenlijk? Kan de gemeente de vergunning weigeren? Is of komt er een herplant plicht en zo ja waar dan? En zijn er eigenlijk inwoners die bezwaar hebben gemaakt tegen deze ontbossing van het mooie Hilversum?

Omdat het soms maanden duurt voor er een antwoord komt van of via dit college leek het ons goed om er nu maar vast iets over te schrijven, dan weet u in ieder geval net zo veel als wij. Als de antwoorden er zijn, hoort u meer van ons.

Lees de bekendmaking