Armoede werkt niet

3 december 2010

Armoede werkt niet

Het was best vroeg. Zeker voor zaterdagochtend. Toch zat een delegatie van de SP afdeling Hilversum en omgeving op zaterdag 27/11 rond 9.00 in de trein naar Den Bosch. De SP organiseerde deze manifestatie en gaande weg hebben de PVDA, het FNV en de CG-Raad zich aangsloten. Er was gerekend op 500 mensen maar dat bleken er al snel veel meer, ruim 1500 mensen kwamen naar Den Bosch om te laten zien en horen dat zij het niet eens zijn met deze asociale plannen van dit rechtse kabinet.

In Den Bosch aangekomen mochten we met Cohen in de PvdA dubbeldekker- bus mee naar de brabanthallen. Gebroedelijk zaten we bij elkaar. Leden van de PvdA, de SP en vooral veel mensen met een arbeidsbeperking en daarom afhankelijk zijn van een wajonguitkering, de wsw (aangepaste werkvooziening ) of de WWB (bijstand). De regering is van plan hier minimaal 1 miljard op te bezuinigen. Ze vertelden in de bus dat ze al weken bezig waren om al hun collega's in de sociale werkvooriening te mobiliseren. Iemand had een brief geschreven naar Rutte en naar Fleur Agema van de PVV. Of ze wel wisten waar ze mee bezig waren. En ze hadden de brieven laten tekenen door tientallen mensen die het ook een schande vinden dat dit kabinet deze ijskoude bezuiniging laat neerkomen op de meest kwetbare in de samenleving. Groepen wajongers hebben via twitter, facebook en andere manieren elkaar geinformeerd en gemobiliseer

Op het podium krijgen de mensen waar het echt om gaat,naast de officiele sprekers van de SP, PvdA, de FNV en de CG-Raad, veel ruimte om ook hun verhaal te doen. De mensen gaven trots en zelfbewust aan dat wat er nu van hen gevraagd wordt niet haalbaar is. Deze mensen zijn duidelijk niet van gisteren. Zij staan midden in de sameleving en weten wat deze samenleving te bieden heeft. Helaas zijn dat over het algemeen niet de goed betaalde banen met de fijne extraatjes. Daarom hebben mensen met beperking de wsw, de wajong en meer mogelijkheden op de reguliere arbeidsmarkt gewoon keihard nodig. Op deze voorzieningen bezuinigingen maakt dat mensen in armoede moeten leven, thuis komen te zitten en niet meer mee kunnen doen in de samenleving. De manifstatie is het begin, we zullen ons moeten blijven verzetten tegen deze asociale plannen. Daarom, teken de petitie op de actiesite van de SP en stuur de oproep door naar vrienden, familie en bekenden.
Laat niet de kwetsbaren in de samenleving de neoliberale crisis betalen!