SP stemt tegen HOV lijn

10 november 2010

SP stemt tegen HOV lijn

Vorige week heeft de raad een besluit genomen over een nieuwe, snelle busverbinding met Huizen. Die gaat er wat de Hilversumse raad betreft komen, en vast staat ook hoe hij gaat rijden.
De Hilversumse SP heeft, net als de SP fractie in de provincie, tegen dit plan gestemd. Niet omdat we tegen OV zijn, maar omdat dit plan gewoon niet goed genoeg was. Zo komt de baan niet helemaal vrij te liggen, is hij in de huidige vorm niet verrailbaar, zijn de financiën nog niet rond en wordt er te weinig rekening gehouden met mensen die op het Arenapark moeten zijn. Daar komt nog bij dat wij het onbegrijpelijk vinden dat er wel 200 miljoen is voor deze busbaan, maar dat het niet lukt om 1 miljoen te vinden om ons gewone basis openbaar vervoer in stand te houden. Nu zitten we straks met een luxe bus naar Huizen, maar is de rest van de regio onbereikbaar geworden.

Toen duidelijk werd dat de coalitiepartijen, GroenLinks en nog wat anderen gewoon voor gingen stemmen en er dus een meerderheid was, hebben we er nog wel voor kunnen zorgen dat de wethouder er voor gaat zorgen dat er schonere bussen gaan rijden dan in eerste instantie werden voorgesteld. Dat maakt het voor de bewoners langs deze megalomane busbaan in ieder geval iets minder erg.

Lees onze bijdrage in de raad
 Lees onze bijdrage in 2e termijn
 Lees onze motie voor schone bussen