Onzekerheid opheffen rond Oosterspoorplein

19 september 2010

Onzekerheid opheffen rond Oosterspoorplein

Recent schreven we een stukje op de siteover het winkelblok met woningen erboven aan het Oosterspoorplein, achter het station. In de nota aan de raad stond niets over eventuele plannen met dit blok, maar in het bijbehorende nieuwe ontwerp bestemmingsplan, wordt het mogelijk gemaakt om het hele blok te slopen en opnieuw te ontwikkelen. We vroegen ons af wat de plannen nu zijn en of de winkeliers en bewoners erbij betrokken zijn.

In een mail aan de SP laat dhr. Quint, de directeur van Dudok Ontwikkeling, hetvolgende weten: "Dudok Wonen heeft de laatste jaren panden aangekocht nabij het Oosterspoorplein en achtergelegen gebied. Wij willen deze buurt achter het station, door ons omgedoopt tot de Kansenzone, een impuls geven. Dat verdienen de bewoners, eigenaren en winkeliers. Er zijn echter nog geen concrete plannen."
Daarop vroeg ik op welke termijn verwacht wordt dat de plannen concreet worden en wanneer de plannen dan gerealiseerd worden. Dhr. Quint antwoordde: "Hierop durf ik (nog) geen inschatting te maken."

Dudok Ontwikkeling staat nog helemaal aan het begin, want men schrijft: "We zijn aan het nadenken hoe we samen met de gemeente en andere eigenaren het proces kunnen gaan vormgeven."

Onzekerheid
De plotselinge opmerkingen in het ontwerpbestemmingsplan over de herontwikkeling hebben tot onzekerheid geleid bij de winkeliers in dit blok. Zo spraken we een ondernemer die net een pand in het blok gehuurd heeft om er een mooie winkel te beginnen. Kan hij er van op aan dat zijn investering voor de nieuwe inrichting het waard is? Hoe lang mag hij daar nu zitten? In het winkelblok zitten veel kleine winkels. Wat zal zo'n herontwikkeling voor hen betekenen? Komen er nieuwe winkels in het nieuwe blok? Wat voor winkels zullen dat zijn? Kunnen zij dan terugkomen in die winkels? Zullen de huren dan verhoogd zijn? Kunnen ze het dan nog wel betalen? Hoe kunnen ze hun winkel voortzetten, in de tijd dat het blok gesloopt wordt?

Wat wil de Raad op die plek?
Wij vinden dat de raad eerst haar visie moet geven op de invulling van dit blok. Willen we het huidige blok grondig renoveren, zodat het er weer mooi uitziet? Willen we een herontwikkeling? Wat voor nieuwe functies willen we daar dan? Winkels? Horeca? Een publieksgerichte functie?
Deze plek is een belangrijk visitekaartje van Hilversum. Hier gaat het dus niet sec om bouwhoogten en bouwvlekken. Het gaat erom wat de Raad vindt dat aan deze kant van Hilversum het visitiekaartje moet zijn.

Eerst plan, dan bestemmingswijziging
De SP vindt dat de onzekerheid voor de winkeliers en de bewoners boven de winkels nu opgeheven moet worden. De wijzigingsbevoegdheid moet uit het voorliggende ontwerpbestemmingsplan. Het is zaak dat Dudok Wonen en de gemeente eerst de participatie van burgers, winkeliers en raad goed vormgeven. Als daar dan een concreet en gedragen plan uit komt, dan kan de raad dat beklinken met een bestemmingswijziging. Dát is de juiste volgorde.