Asbestvondst lijkt geen reden voor actie

1 september 2010

Asbestvondst lijkt geen reden voor actie

Eerder melden we hier al dat in ruim 100 woningen in de Hilversumse Meent asbest is aangetroffen. Ook heeft zich in de van Speijklaan tijdens het verwijderen van daar gevonden asbest een incident voorgedaan waardoor de omgeving is vervuild met asbest.
Bewoners van de Meent lieten ons weten dat er ook vorig jaar al metingen zijn gedaan maar dat verder niets meer over is gehoord. In dezelfde woningen zijn nu noodmaatregelen getroffen. Met de verwijdering van het asbest is nog steeds niet begonnen, bewoners mogen daarom hun zolderverdieping niet gebruiken.

Wij beginnen ons inmiddels ongerust te maken over de manier waarop de gemeente met de verschillende asbestvondsten om gaat. Asbest is simpelweg gevaarlijk en in een aantal gevallen betreft het zelfs de vondst van een nog extra gevaarlijke soort asbest. Toch gebeurt er maar erg weinig. En hoe zit het met de risico's van omwonenden? En controleert de gemeente eigenlijk wel voldoende als er asbest is aangetroffen? Wie is verantwoordelijk voor het asbest dat aanwezig is in huurwoningen die de corporatie pas geleden heeft verkocht?

De signalen die wij van bewoners krijgen wijzen niet op een snel en daadkrachtig optreden van corporaties en de gemeente. Er wordt gedaan alsof het allemaal wel meevalt. Onduidelijk is echter waarop de gemeente en corporaties dat oordeel baseren. Er lijken niet of nauwelijks maatregelen te zijn genomen terwijl het ministerie van volksgezondheid juist speciale maatregelen eist als het soort asbest wordt gevonden dat nu in de Hilversumse Meent is aangetroffen.

Voor ons is dat reden voor snelle actie. Na al eerder telefonisch contact te hebben gehad hebben we vandaag uitgebreide schriftelijke vragen gesteld aan de verantwoordelijke wethouder over hoe dit allemaal is gelopen en welke maatregelen hij voor de toekomst neemt. Vanavond zullen we ook mondelinge vragen stellen over waarom er in de Meent zo traag lijkt te worden gehandeld.

Lees de schriftelijke vragen
 Lees de folder over asbest van het ministerie
 Lees eerder bericht over asbest