Tomin moet en kan beter

9 juli 2010

Tomin moet en kan beter

In 2009 bereikten ons klachten over slechte arbeidsomstandigheden bij de TOMIN afdeling groen voorzieningen. Vakbonden en de ondernemingsraad van de Tomingroep hebben destijds aan de hand van een onafhankelijk onderzoek afspraken gemaakt. Toen kwam de mededeling het is opgelost. Maar nu in 2010 horen wij weer klachten over de arbeidsomstandigheden van Hilversumse WSWers die voor de Tomingroep door de hele regio Gooi en Vechtstreek worden ingezet.

Klachten als het ontbreken van fatsoenlijke sanitaire voorzieningen (toilet en wasgelegenheid) op de buitenwerkplekken, met teveel werknemers opeen van en naar werkplekken buiten Hilversum moeten reizen, ontbreken van een (bereikbare) schaftkeet en een gebrekkige communicatie tussen leidinggevenden en werknemers dan wel een onplezierige stijl van leidingeven.

SP stelt vragen
Toen wij wethouder Rensen tijdens het vragenuurtje vroegen hoe hij tegen deze situatie aankeek, of hij op de hoogte was en wat hij ging doen, liet hij het volgende weten:
Hij deelde onze mening dat de gemeente (mede)verantwoordelijk is voor Hilversummers met een (wsw) uitkering die te werk worden gesteld bij de Tomingroep. Tevens deelde hij onze mening dat de mensen recht hebben op fatsoenlijke arbeidsomstandigheden. De wethouder was bekend met eerdere klachten en schrok van het feit dat er mogelijk zaken nog niet opgelost waren. Dit is voor hem reden om tot op de bodem uit te zoeken hoe de vork in de steel steekt. Daarbij onderzoekt hij meteen of er bij andere bedrijfsonderdelen van de Tomingroep dergelijke zaken ook voorkomen.

Gesprek met de Tomin
Blij verrast waren we toen de samenwerkende vakbonden, die uiteraard op de hoogte waren van onze activiteiten op dit onderwerp, ons uitnodigden om afgelopen maandag, 5 juli, als toehoorder, aanwezig te zijn bij een gesprek met twee managers van Tomin. In dit gesprek waarin de vakbonden behoorlijk van leer trokken zijn allerlei zaken rondom arbeidsomstandigheden besproken.

Toezeggingen
Na amper een uur praten waren er Tomin verschillende toezeggingen gedaan. Zo wordt er op korte termijn gezorgd voor 'Dixies' (verplaatsbare toiletten), wordt bekeken hoe effectief de communicatie naar medewerkers en is, dat rijden naar de schaftkeet niet langer af gaat van de pauze tijd, dat toegezien wordt dat er niet meer dan het toegestane aantal medewerkers in een auto verplaatst worden van en naar een werklocatie, er altijd voor gezorgd wordt dat er jerrycans met water en zeep ter plaatse zijn en er wordt nagegaan of voormannen voldoende toegerust/deskundig zijn om te werken met medewerkers van een specifieke doelgroep.
Last but not least gaf de Tomin aan bereid te zijn om een onderzoek van de arbeidsinspectie aan te vragen. En ik kan dus niet anders zeggen dan: Proficiat mooie toezeggingen van de Tomingroep. Er wordt eindelijk gehandeld! Over drie maanden is er een evaluatie en we zijn benieuwd hoe de zaken er dan voor staan.

En we wachten natuurlijk nog op de resultaten van het onderzoek van de wethouder.