HOV Huizen-Hilversum [2]

16 juli 2010

HOV Huizen-Hilversum [2]

Een belangrijke laatste informatieavond, over HOV in het Gooi, is op het laatste moment (5 juli) verplaatst omdat Nederland de halve finale voetbal tegen Urugay moest spelen. Dat Nederland deze finale zou gaan spelen was op 2 juli bekend. Echter er ging geen persbericht uit over de verplaatsing van de informatieavond, noch werd het bekend gemaakt op de gemeente site of werd er via de mailinglist van de gemeente een bericht verstuurd. De gedacht voor deze verplaatsing was logisch, er komt natuurlijk geen mens. Echt sympatiek was het geweest om dit te communiceren. maar ja, daar had de gemeente even geen zin in. Zo gaat dat met burgerparticipatie in Hilversum.

Op het laatste moment hebben wij als SP (omdat we erg ongelukkig waren met deze gang van zaken) in verschillende wijken informatie flyers verspreid en een berichtje geplaatst op onze site. Het kan namelijk niet zo zijn dat over zulke belangrijke zaken de Hilversummers niet geïnformeerd worden. Wij rekenen deze noncommunicatie de provincie en de gemeente zwaar aan. En wij niet alleen, de mensen in de wijken waar we, op 7 juli, geweest zijn ook!
Tijdens de informatieavond van 7 juli waren we als SP vertegenwoordigd. Als SP zijn we graag aanwezig bij informatieavonden voor Hilversummers. We horen dan namelijk wat Hilversummers vinden. Zoals te verwachten viel waren er niet heel veel Hilversummers. Laten we zeggen 20. Voor ons had onze komst naar deze bijeenkomst twee doelen. Allereerst wilden we horen hoe de reacties van de wel aanwezigen waren en daarnaast hadden we namens de mensen die we gesproken hadden, en die wel aanwezig hadden willen zijn als ze het geweten hadden, een vraag voor de wethouder verkeer.

SP verzoekt extra informatieavond
En die luidde: Bent u bereid om voordat het besluitvormingstraject van de gemeenteraad plaats vind een extra informatieavond voor Hilversummers samen met raadsleden te organiseren voordat er besluitvorming over het voorkeurstracé in de raad plaats vind. Zodat Hilversummers een extra gelegenheid hebben om zich te informeren en uit te spreken over wat zij vinden van het HOVplan en een eventuele keus voor voorkeurstracé. Dit alles graag voordat de formele inspraak procedure op gang komt.

Wethouder zegt extra informatieavond toe
De wethouder was het met de SP eens dat dit traject zorgvuldig doorlopen moest worden en heeft toegezegd dat er, voordat de gemeenteraad een beslissing moet nemen over het HOV-plan en een voorkeurstracé, een extra informatieavond komt.
Die informatieavond is te verwachten in september. Als de datum van deze informatieavond bekend is zullen wij die uiteraard op onze site bekendmaken. Wij zijn dan in ieder geval aanwezig om te horen wat de Hilversummers vinden van de gepresenteerde plannen.

We vinden het eerlijk gezegd nogal treurig dat wij moesten aandringen op die extra informatieavond. Het was beter geweest als de wethouder zelf had ingezien dat je op deze manier niet met Hilversummers en hun belangen om gaat.