Plastic inzameling [2]

19 juni 2010

Plastic inzameling [2]

Begin deze week ontvingen we de antwoorden van het college op onze vragen over het inzamelen van plastic afval in Hilversum. De week er voor waren we ook al uitgenodigd door de directie van het GAD om over het onderwerp te praten. Opvallend was dat die lieten weten dat ze de door ons gestelde vragen, die door de gemeente aan hen waren doorgestuurd, al een dag na ontvangst hadden beantwoord. Waarom wij dan een maand moesten wachten voor het college die antwoorden aan ons doorstuurde is onduidelijk.

Op papier prima geregeld
Uit de antwoorden en het gesprek werden een paar dingen duidelijk. Er zijn duizenden telefoontjes binnengekomen over de inzameling van het plastic. Veel vragen over het ophaalschema en hoe je aan nieuwe zakken kon komen. Het was blijkbaar niet allemaal even duidelijk. Ook waren er erg veel klachten over niet opgehaalde zakken. De inzameling is uitbesteed aan een ander bedrijf en dat heeft hele straten en wijken vergeten op te halen, zakken waaien over straat en de openingen in de grote containers zijn inderdaad van een merkwaardig formaat. Verder is ons het hele proces nog eens uitgelegd. En op papier zit dat er allemaal keurig uit, aan alles is gedacht. Het probleem blijft echter dat er in de praktijk veel mis gaat, dat blijkt wel uit die duizenden klachten. Bij eerdere vragen over het GAD viel ons ook al op dat er onmiddellijk wordt uitgelegd hoe ze het op papier hebben geregeld en hoe prima dat er toch uitziet. Aandacht voor het proces is er dan ook wel bij het GAD, maar met de aandacht voor de praktijk kan het blijkbaar beter. Je kunt mooie dingen bedenken, maar ze moeten ook uitvoerbaar zijn en uitgevoerd worden. Controle daarop, en het praten met de mensen in de praktijk over de problemen die ze tegen komen kan en moet beter en kan veel klachten voorkomen.

Op de fiets
De GAD vertelde ons trots maar liefst 40% van het plastic door de mensen zelf bij het scheidingsstation gebracht wordt. "Dan komen hier mensen 's ochtends op de fiets met hun plastic achterop. Mooi hé." Natuurlijk vinden wij het ook fijn dat veel Hilversummers hun best doen om hun plastic apart in te leveren. Maar toont het feit dat veel mensen het dan maar zelf komen brengen niet aan, dat inzameling door het GAD nog niet goed werkt? Zouden die mensen niet liever hun plastic dicht bij huis kwijt willen, in plaats van het dan maar zelf af te leveren?

In 2012 een nieuwe kans
De wethouder schrijft er in zijn antwoord niets over, maar in ons gesprek met het GAD bleek ook dat de huidige manier van inzameling eigenlijk maar een tijdelijke is. In 2012 wordt er in het hele land gekeken naar de effecten van dit systeem en naar andere inzamel mogelijkheden. Dan komt er dus een nieuwe kans om voor een andere manier van plasticscheiding te kiezen zodat we niet worden opgezadeld met iedereen z'n eigen milieustraat.

Het gaat om meer dan geld
Tot slot werd duidelijk dat de directie van het GAD keuzes maakt en beslissingen neemt die eigenlijk alleen maar worden getoetst op de financiële effecten. Als het goedkoop is, dan is het goed lijkt daar de slogan. Dat is vanuit hun positie niet zo raar, maar je zou verwachten dat de wethouders uit de diverse gemeente toch ook andere belangen zoals duurzaamheid en gebruikersgemak mee laten wegen. Dat is echter nauwelijks het geval.

Aandacht van de raad
Wij zullen ons als SP in het Gewest en in de raad inzetten voor meer aandacht voor deze aspecten en we zullen tegen het eind van 2011 zorgen dat de discussie over de vraag welk afvalscheidingsysteem we eigenlijk willen op de lokale politieke agenda komt, zodat we vanuit de raad de wethouder en het GAD kunnen aansturen.

Lees de antwoorden van het collegePDF Bestand