Mogen kinderen buiten spelen?

20 mei 2010

Mogen kinderen buiten spelen?

Wie zou er tegen kunnen zijn dat kinderen lekker buiten spelen? De wethouder voor jeugdzaken, Erik Boog (D66), ziet dat echter anders. Kinderen van de naschoolse opvang de Grote Beer moeten het liefst binnen blijven met de ramen dicht. Dat heeft de gemeente Hilversum voor de rechter voor elkaar gekregen.

Een aantal buurtbewoners was destijds niet blij met de komst van naschoolse- opvang De Grote Beer in hun woonwijk. Zij vreesden in de uren dat de kinderen er zouden zijn (van ongeveer drie uur 's middags tot half zeven 's avonds, woensdag en vrijdag wat eerder) geluidsoverlast. En in haar belangenafweging komt de gemeente Hilversum deze bewoners tegemoet. Voor de rechter hebben ambtenaren namens wethouder Erik Boog voor elkaar gekregen dat Stichting Kinderopvang Hilversum een deel van de tuin niet meer als speelruimte mag gebruiken. Daarnaast moeten de ramen in een deel van de achtergevel gesloten te blijven. SKH denkt aan het installeren van airconditioning of muurventilatie.

Update 23-5-2010
  Naar aanleiding van de commotie die onze vragen hebben veroorzaakt, heeft de wethouder inmiddels laten weten nogmaals met de drie betrokken buren en de SKH te gaan praten. Hij liet ook weten dat als de buren niet meewerken, de ramen dicht moeten blijven en een deel van de toch al te kleine tuin niet gebruikt mag worden.
We zijn natuurlijk blij dat de wethouder gaat praten, maar vinden het uitgangspunt dat het van de buren af hangt wel heel gek. We begrijpen best dat kinderen lawaai kunnen maken en dat je daar last van kan hebben, maar in dit geval helpen de maatregelen volgens ons niet eens maar beperken ze wel de bewegingsvrijheid van tientallen kinderen (zie het artikel hiernaast). En dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Wij wachten de beantwoording van onze vragen door de wethouder dan ook in spanning af.
26-5-2010 Lees onder aan dit stuk een wat bozige reactie van de wethouder.

De SP-fractie is niet gelukkig met deze afweging. Ten eerste omdat wij denken dat de maatregelen beide partijen niet verder zullen helpen. Op de andere helft van de tuin en in de openbare speeltuin vlak naast De Grote Beer mogen de kinderen wel spelen. Het afsluiten van de tuin helpt dan ook niet om de omgeving rondom De Grote Beer stiller te maken, terwijl de kinderen wel in hun bewegingsvrijheid worden beperkt. Maar nog belangrijker vinden wij de vraag of de stemmen van buitenspelende kinderen gekwalificeerd moeten worden als 'geluidsoverlast'. De SP-fractie vindt van niet.

Ook landelijk stelt de politiek het belang van een gezonde ontwikkeling van kinderen voorop. Zo heeft voormalig minister Jacqueline Cramer, naar aanleiding van klachten over kinderdagverblijven in Amsterdam, gezegd dat geluidsoverlast van kinderen in de milieuwetgeving geen reden kan zijn om bezwaar te maken. De gemeente Hilversum omzeilt deze wetgeving door zelf extra voorwaarden aan de vergunning voor De Grote Beer te verbinden en heeft daarmee aangestuurd op regelingen die de bewoners en kinderen niet verder helpen. Voor de SP-fractie reden om bijgaande schriftelijke vragen te stellen en om bewoners, gemeente en SKH op te roepen nog een keer met elkaar om tafel te gaan zitten.
Want kinderen horen natuurlijk gewoon buiten te spelen.

Lees de vragen aan het college...
Lees een wat bozige reactie van de wethouder..