UMTS in de Meent - 3

10 april 2010

UMTS in de Meent - 3

Op de concept agenda voor De Discussie van 7 april in het gemeentehuis stond onder andere het beleid voor de plaatsing van telefoon masten. Dat kwam goed uit, want we hebben geen beleid waarin werd geregeld waar en onder welke voorwaarde dat soort antennes geplaatst kunnen worden. En de kwestie werd enigszins dringend vanwege de plannen om in de Hilversumse Meent een mast te plaatsen (voor eerdere stukken, zie onder aan dit bericht).

De wethouder heeft het onderwerp echter van de agenda laten halen omdat hij vond dat het 'controversieel' was. En in dat geval hoor je het over te laten aan je opvolger die er aan zit te komen, zo net na de verkiezingen. Klinkt logisch, maar dat was het niet. Want tijdens een politiek cafe in de Hilversumse Meent, voor de verkiezingen, hadden alle partijen al laten weten dat ze vonden dat dit soort masten als het even kon niet in de buurt van scholen, ziekenhuizen etc. geplaatst moesten worden. Weliswaar is onduidelijk of de straling van die masten schadelijk is, maar waarom risico nemen als het niet hoeft was de redenering. Niks controversieels aan dus, iedereen lijkt het met elkaar eens.

Afgelopen woensdag is op initiatief van de SP dan ook een motie ingediend waarin we de wethouder vragen om de mast in De Meent niet bij de scholen te plaatsen, zoals de telecom aanbieders graag willen. De wethouder voelde er helemaal niets voor. Hij vond dat we vertrouwen in hem moesten hebben en dat het dan vanzelf wel goed zou komen. Dat ging ons toch wat te ver. Natuurlijk vertrouwen we de wethouder, maar op die basis kan je geen beslissingen nemen. Belangrijke zaken zoals de plaatsing van een zendmast, verdienen een helder besluit. Dat kunnen we niet af doen met 'het komt wel goed'. Niet voor niets voeren tientallen ouders al weken actie tegen de mast op die plek. Ook die hebben recht op duidelijkheid. De motie kreeg direct de steun van de PvdA, Hart voor Hilversum, D66 en Leefbaar Hilversum. Ook andere partijen lieten weten zich in de motie te kunnen vinden. De wethouder koos toen maar eieren voor zijn geld en nam de motie over.

Die mast in De Meent komt er dus, maar niet op of bij de scholen. De SP is daar blij mee, en feliciteert de actiegroep met dit mooie resultaat!

Lees deel 1 over dit onderwerp
 Lees deel 2 over dit onderwerp