Corporaties geven sociale huurwoningen aan welgestelden

18 april 2010

Corporaties geven sociale huurwoningen aan welgestelden

Vrijdagochtend presenteerde RTL Nieuws het krantenbericht uit het Financieel Dagblad, dat bij de helft van de corporaties er geen inkomenstoets gedaan wordt bij woningtoewijzing. De nieuwe bewoner kan van het begin af aan al "scheefwonen."
Dus ik trok in mijn FD uit mijn brievenbus (ik heb voor Sinterklaas mijn eerste krantenabonnement gevraagd! En in deze tijden moest dat het FD zijn). Daarin staat het helder beschreven hoe het zit. Bij 42% van de 233 corporaties in het land wordt er geen inkomenstoets gedaan bij de toewijzing van huurwoningen. "Die conclusie is opmerkelijk, omdat woningcorporaties zich volgens de wet moeten richten op de laagste inkomensgroepen die zelfstandig geen kans hebben op de koop- en huurmarkt."

Ook in Hilversum is het mis
Op mijn mat lag ook de Woonbode. Daarin staan de inkomensgrenzen voor woningtoewijzing. Voor woningen met een huurprijs van 0 t/m 548 euro geldt wel een inkomenstoets: iemand mag maximaal 3507 euro bruto per maand verdienen. Dat is wel een heel ruime grens: inkomens tot bijna anderhalf keer modaal. Voor de woningen met een huur van 548 euro t/m 647 euro, en dit zijn nog steeds sociale huurwoningen, geldt geen maximum inkomen. Al verdien je een ton per jaar, dan nog kan je zo'n woning toegewezen krijgen.

In Noord en Oost mag iedereen inschrijven
Door de introductie van Huur op Maat is het in Noord en Oost (meer dan de helft van alle corporatiewoningen in Hilversum) nog ruimer: hier zijn de nkomensgrenzen helemaal vrijgegeven. In de Woonbode staat bij Huur op Maat: "Ongeacht uw inkomen kunt u op `alle woningen reageren." Als je veel verdient, betaal je de maximale huur voor een woning, maar je mag wel rustig een sociale huurwoning bezetten.

Huur op Maat moet stoppen
In ons verkiezingsprogramma hebben we geschreven dat we direct een einde willen aan het experiment Huur op Maat, dat nog tot 1 oktober 2011 zou lopen. Lees hier onze eerdere stukken over"Huur op Maat Een belangrijke overweging hierbij is dat wij het kwalijk vinden dat mensen met hoge inkomens mogen inschrijven op alle sociale huurwoningen in Noord en Oost. Zo wordt het voor mensen met een laag inkomen nog lastiger om een betaalbare woning te bemachtigen.

Corporaties willen meer geld
Maar corporaties zijn toch tegen scheefwonen? In de afgelopen jaren hebben ze menig stukje geschreven dat scheef wonen slecht is voor de woningmarkt en dat we vooral moeten inzetten op doorstroming: mensen met een hoog inkomen moeten een huis kopen of een huurhuis in de vrije sector nemen. Corporaties willen dat ook, maar dan vooral voor hun huidige huurders die nog niet de maximaal redelijke huurprijs betalen op grond van de puntenwaardering van de woning. "We zouden dolgraag instrumenten willen hebben om ze meer te laten betalen." vat de directeur van de Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties het samen in het FD. Maar als mensen via het optrekken van de huur bij vrijgekomen woningen de maximaal redelijke huur betalen, dan is de corporatie tevreden. Het maakt ze niet uit dat goedverdienende mensen een sociale huurwoning bezetten. "Hoe hoger de doelgroep, des te gemakkelijker komen de centen binnen. Dit is bij een aantal een serieus argument.", volgens de onderzoeker.

Het is goed dat uit dit onderzoek helder wordt waar de verschillende partijen staan in de discussie over scheefwonen. SP Hilversum staat nog steeds waar ze stond: betaalbare huurwoningen moeten beschikbaar blijven voor mensen met een laag inkomen. We zullen aan het nieuwe college vragen stellen over hoe zij denkt over het aanmoedigen van scheefwonen door corporaties en wat zij gaat doen om dit te stoppen.