Parkeren in de Geuzenbuurt

19 maart 2010

Parkeren in de Geuzenbuurt

Begin dit jaar is de Hilversumse politie, na jarenlang gedogen, plotseling over gegaan tot het bekeuren van foutgeparkeerde auto's in de Geuzenbuurt. Helemaal uit de lucht vallen kwam die actie overigens ook weer niet. Hulpdiensten en buurtbewoners hadden al meerdere malen bij de gemeente geklaagd dat door foutgeparkeerde auto's hulpdiensten soms de plaats van bestemming niet konden bereiken. Dat de politie dan op gaat treden is logisch. Veiligheid is van groot belang, daar zal niemand tegen zijn.

Gedoogbeleid?
De Geuzenbuurt is één van de buurten in Hilversum waar de parkeerdruk enorm groot is. Het zijn relatief smalle straten met weinig ruimte en het autobezit neemt alsmaar toe. Dat kan niet anders dan tot problemen leiden. Buurtbewoners parkeren hun auto soms dan ook op vreemde plaatsen. De politie knijpt al jaren lang een oogje toe en heeft dat zelfs laten weten in een wijknieuwsbrief. Blijkbaar is de situatie nu zo ernstig geworden dat de politie dat gedoogbeleid moet laten varen. Dat kan natuurlijk, maar was het dan niet beter geweest om bewoners daar van te voren over te informeren. Bijvoorbeeld via zo'n zelfde wijknieuwsbrief of door de eerste paar weken waarschuwingen uit delen? De SP vindt in ieder geval dat dat wel had gemoeten.

Lemmetterrein
Wij denken ook dat het uitdelen van bekeuringen het parkeerprobleem echt niet uit de wereld gaat helpen. Er komt daar het innen van boetes geen parkeerplaats bij. Wij willen dat de gemeente samen met buurtbewoners gaat kijken naar mogelijke oplossingen. Een van die oplossingen is het tijdelijk als parkeerterrein inrichten van het Lemmetterrein. We weten dar er buurtbewoners zijn die daar tegen zijn omdat ze bang zijn voor overlast van autoverkeer. Daar hebben we begrip voor, maar de veiligheid in de wijk moet hier voorrang krijgen.

Structurele oplossing?
Daarmee is nog steeds geen structurele oplossing voor het probleem gevonden, maar het geeft een klein jaar de tijd om na te denken over zo'n structurele oplossing. Een oplossing die samen met de buurt gevonden moet worden maar waar de gemeente wat ons betreft het initiatief moet nemen. Er zijn verschillende mogelijkheden die met de buurt besproken kunnen worden, zoals het dubbelgebruik van het Lemmetterrein als het eenmaal bebouwd is. Waarom zou je een (groot) deel van het terrein 's nachts leeg laten staan als er ook auto's kunnen parkeren? Hoe zit het met het stimuleren van het gebruik van deelauto's zoals Wheels4All of Greenwheels? In de Bloemenbuurt heeft dat een kleine rol kunnen spelen in het terugdringen van de parkeerdruk. En hoe zit het met betaald parkeren? Is het gratis in gebruik hebben van zoveel 'buitenruimte' nog wel van deze tijd? Of lost dat nou juist het probleem niet op?

Wat ons betreft is het hoog tijd dat gemeente en bewoners met elkaar in gesprek gaan. En nu eens niet vrijblijvend, maar met als doel om concrete afspraken te maken en verschillende oplossingen in de praktijk te testen.

Vragen
Op zaterdag 20 maart is de SP in de Geuzenbuurt. We zullen in verschillende straten aanbellen om mensen te vragen naar ideeen en gedachten over het parkeerprobleem. Op de volgende vergadering van de Gemeenteraad zal de SP tijdens de discussie (7 april) dan vragen stellen aan de burgemeester waar het gaat om de bekeuringen en aan de wethouder verkeer voor wat betreft de parkeerproblematiek.