Weer geen betaalbare woningen

12 februari 2010

Weer geen betaalbare woningen

Terwijl CDA en VVD tegen elkaar op boden hoeveel verdiepingen een nieuwe parkeergarage op marktterrein Langgewenst zou moeten hebben, zette de SP, als enige raadsfractie, grote vraagtekens bij de miljoenen euro's die deze garage de gemeente gaat kosten. Miljoenen die ten koste gaan van sociale woningbouw.

Want dat is één van de vele minpunten van het totaalplan voor het Langgewenst dat wethouder Rensen aan de Raad heeft voorgelegd. Om de zogenoemde 'onrendabele top' van de parkeergarage te kunnen financieren, is het financieel niet meer haalbaar om 37 procent sociale woningbouw neer te zetten, aldus de nota. Sowieso komen er in de nieuwe complexe plannen die uit twee fases bestaan, nog maar hoogstens 50 woningen in plaats van de 100 huizen die nog werden genoemd in het laatste voorstel voor het Langgewenst. Nu denkt de wethouder dat dit zogenoemde 'Woningbouwplan' niet meer gaat lukken. Door de crisis zou er geen animo meer zijn om te bouwen.

Megalomane plannen
Als SP-fractie hebben we echter sterk de indruk dat wethouder feitelijk niets heeft gedaan om het Woningbouwplan te laten lukken. De wethouder had er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om er 100 sociale woningen van te maken en de auto's van deze woningen in parkeergarage Silverpoint die op steenworp afstand van het Langgewenst ligt, te laten parkeren. Dat is voor de corporatie een zeer haalbaar plan. Maar wethouder Rensen heeft dat plan nooit serieus genomen. Parkeren, een grote bioscoop en grote detailhandel, het liefst een Mediamarkt, daar dromen de wethouder en de rest van de raad van. Hoe dat dan moet met al dat extra verkeer dat wordt aangetrokken door deze grote winkels, megabioscoop en parkeergarage? Daar willen wethouder en raadsleden liever niet over nadenken. Dat er op elke betaalbare woning in Hilversum meer dan 600 mensen reageren, mensen die ons regelmatig vertwijfeld mailen omdat ze geen kant op kunnen, lijkt eveneens een laatste zorg van deze volksvertegenwoordigers. De Hart voor Hilversum, dat nu nog DLPH heet, moest nog bijgepraat worden over wat betaalbare woningbouw nou eigenlijk was. Ze hadden werkelijk geen idee.
Onze kritische vragen over het nieuwe complexe plan hield de wethouder af. Dat zal allemaal later becijferd, berekend en uitgelegd worden. Wat ons betreft hoeft hij daar niet aan te beginnen. Nog een parkeergarage in het centrum van de stad is al een dom idee, maar als dat ook nog eens ten koste gaat van betaalbare woningen dan is dat niet alleen dom maar zelfs onbegrijpelijk. Hilversum heeft behoefte aan betaalbare woningen en niet aan nog meer verkeer en steeds ingewikkelder bouwprojecten. Simpel, snel en doeltreffend beginnen met bouwen van betaalbare woningen, dat is waar de SP voor kiest.

Lees hier over altijd lege parkeerplekken