Verkeer is meer dan auto's

25 februari 2010

Verkeer is meer dan auto's

Om Hilversum ook voor de buitenwereld toegankelijk te houden is goed openbaar vervoer in de regio van belang De SP is van mening dat nog meer dan in de afgelopen jaren, ingezet moet worden op een betere bereikbaarheid van Hilversum, de Hilversumse wijken en buurten. Met name middels goed openbaar vervoer en de fiets.. Een snelle en goede verbinding met bijvoorbeeld Huizen hoort daar zeker bij. Maar niet ten koste van alles. De SP wil de bereikbaarheid niet verbeteren ten koste van de natuur of de leefomgeving. Dus geen weg over of onder de hei en voor een HOVlijn zijn wij alleen maar als dat kan zonder enorme betonnen viaducten over en langs Hilversumse woonwijken.

Met de bus
Bijzonder blij zijn we met voorzetting van NiXX met de bus. Voortzetting van een proef die wij, in 2006, voorgesteld hebben en waar nu sinds 2008 breed draagvlak voor is. Omdat het werkt! Maar we zijn er nog niet. Voor goed openbaar vervoer in Hilversum en de Gooi en Vechtreek regio is het volgens ons noodzakelijk dat het busvervoer fijnmaziger en efficiënter worden. Wij denken aan meer buslijnen en kleinere bussen die haltes hebben op meer plekken in Hilversum. Zowel woon/zorgcentra als de binnenstad worden dan beter bereikbaar, bijvoorbeeld voor ouderen en winkelend publiek. En daar worden ook de ondernemers blij van. Ook vinden we dat we de zeggenschap over het openbaar vervoer meer naar de gemeente moeten trekken in plaats van het via de provincie te laten lopen. Bijvoorbeeld het WMO OV (rolstoel)vervoer zal er volgens ons dan beter op worden. Tussen Hilversum en de Hilversumse Meent is een directe betaalbare busverbinding, zonder omwegen, noodzakelijk. Dat geldt natuurlijk ook voor een wijk als Kerkelanden.

Voorstellen die ons verkiezingsprogramma staan zijn bijvoorbeeld ook

Meer en gratis fietsenrekken op plekken waar mensen willen zijn zoals scholen, winkelcentra, in het centrum, stations, wijkcentra, sporthallen en de markt. Met ruimte voor bakfietsen en oplaadpunten voor scoot mobiels en elektrische fietsen.

Veiligheid van de fietsinfrastructuur verbeteren door bijvoorbeeld fietspaden te verbeteren en oversteken beter te beveiligen. Met name op schoolroutes en bij spoorbomen.

Elektrische en andere aangepaste fietsen (lage instap etc.) beschikbaar stellen bij centra waar veel ouderen wonen. De NS kan bijvoorbeeld experimenteren met elektrische scooters volgens het OV fiets model.

Belangrijke routes, bijvoorbeeld van station naar mediapark, beter bewegwijzeren voor fietsers.

Niet meer nog openbare parkeergarages bouwen in het centrum van de stad en leegstaand garages beter benutten.

Transferia
Vrachtverkeer binnen Hilversum moet worden teruggedrongen door het instellen van milieuzones en overlaadstations aan de rand van de stad. Daar kunnen bijvoorbeeld transferia worden ingericht waar bezoekers aan Hilversum kunnen overstappen op fiets of openbaar vervoer en goederen overgeladen kunnen worden in kleiner, het liefst elektrisch vervoer. Prettig lijkt het ons als we dan ook nog op het provinciale/landelijke NS nachtnet aangesloten worden.

Positief geluid van de fietsersbond
Dat onze ideeën gewaardeerd worden blijkt wel uit een stukje wat de fietsersbond hierover schrijft.
Daar waar LH, VVD en HvH vooral kiezen voor de auto, kiest onder andere de SP vooral voor openbaar vervoer, fietsers en voetgangers. "Dit omdat zij het bevorderen van fietsgebruik als een belangrijke peiler zien om Hilversum weer aan haar burgers terug te kunnen geven als een veilig woongebied" aldus de fietsersbond.