Rolstoeltaxi zelden op tijd

18 februari 2010

Rolstoeltaxi zelden op tijd

Vorige week vrijdag mocht ik deelnemen aan een mystery guest actie van het platform gehandicapten en chronisch zieken Hilversum om te ervaren hoe het is om afhankelijk te zijn van het te reizen met de rolstoeltaxi. De actie werd ondersteund door makkers unlimited. Zij helpen mensen en groepen om met ludieke acties ongelijke behandeling van mensen met beperkingen in de eigen omgeving aan de kaak te stellen.

Natuurlijk weet ik van diverse verhalen en een aantal eigen ervaringen dat het rolstoel vervoer nu niet echt iets is waar we trots op kunnen zijn. Maar wellicht zijn de tijden veranderd en is alles inmiddels koek en ei.
Jammer was dat er ergens een lek gezeten moet hebben want de actie leek bekend te zijn geweest bij Connexion. Wat overigens niet betekende dat het vervoer vlekkeloos verliep. In de krant konden we de volgende dag lezen dat de meeste mensen "op tijd" waren. De definitie van op tijd wil ik dan nog wel eens bediscussiëren.

Mijn ervaring!
Om 15.00 melde ik mij op het aan adres wat ik van de voorzitter van het platform gekregen had. Daar trof ik mw van der Zee. Mw van der Zee is rolstoelafhankelijk en dus daarmee voor alle activiteiten buitenhuis ook rolstoeltaxi afhankelijk.
Gezamenlijk wachten we op de rolstoel taxi die voor 15.30 besteld was. Een rolstoel taxi bestel je ruim van te voren en je moet rekening houden met een aanrijtijd van een kwartier ervoor en een kwartier erna. De bedoeling was dat we om 16.00 bij grand café Gooiland zouden zijn zodat we aanwezig konden zijn bij de overhandiging van het zwartboek rolstoeltaxi aan wethouder Landsaat.
Terwijl de tijd verstrijkt vertel ik mw van der Zee dat de SP zich al vele jaren hard maakt voor het rolstoel taxi vervoer en dat wij vinden dat als mensen afhankelijk zijn van speciaal vervoer dit goed geregeld moet zijn en bij voorkeur niet provinciaal maar door de gemeente zelf. Als dit vervoer namelijk niet goed geregeld is dan zijn mensen onthand en wordt de mogelijkheid om zelfstandig aan de samenleving deel te nemen hen ontnomen. Meer dan eens heeft de SP hierover vragen gesteld aan de verantwoordelijk wethouder en er op aangedrongen dat dit goed geregeld moet worden.

1 niet opgehaald en 2 te laat
Inmiddels is het 15.45 geworden, geen taxi en om 16.00 geen taxi. We staan op het punt om contact op te nemen met het taxibedrijf als om 16.13 de taxi komt voorrijden. De chauffeur is uiterst vriendelijk, behulpzaam en correct. We rijden 'rechtstreeks', via een verpleeghuis waar we nog drie personen ophalen, naar Gooiland.
Ik klok aankomsttijd 16.30 als we uiteindelijk bij Gooiland aankomen. Precies een half uur te laat op onze afspraak. Maar in Gooiland aangekomen blijkt dat er één deelnemer van de actie helemaal niet opgehaald is en twee anderen ook te laat zijn.
Als verklaring voor het ongelukkige verloop van de ritten geeft Connexion aan dat er die middag een computerstoring was en over de mevrouw die niet opgehaald is zegt de telefoniste dat het een loze rit was. Of te wel er was niemand om op te halen. Wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt want ik heb met deze mevrouw, tijdens het wachten contact onderhouden en weet zeker dat ze op de afgesproken plaats stond.

Geen woorden maar daden
De voorzitter van het platform chronisch zieken geeft in haar speech aan dat de maat nu wel vol is. Al vele jaren wordt er gesproken over verbeterde service/dienstverlening en aanrijtijden. Wethouder Landsaat wordt gevraagd om niet alleen in woorden begrip te betuigen maar wordt gevraagd vooral ook deze woorden om te zetten in daden. Een toezegging is binnen. Maar deze wethouder is straks weg, en dan? Maar de aanwezige politici van D66, PvdA, Hart voor Hilversum, CDA en de SP hebben de vraag van het platform gehoord en aangegeven dat zij zich voor fatsoenlijk rolstoelvervoer zullen inzetten.

Wat doet de SP
De SP heeft zich altijd ingezet voor goed rolstoel vervoer en zal dit blijven doen. Afgelopen jaren hebben we het onderwerp, meer dan eens, bij de raad onder de aandacht gebracht en afgelopen 3 februari 2010 stelden we nog vragen aan de verantwoordelijk wethouder over de belabberde uitvoering van het contract en de beroerde service en dienstverlening. We kregen de toezegging dat het onder de aandacht was en dat er mogelijk in maart meer duidelijk zou worden. We hebben de wethouder gezegd dat we de druk erop zullen houden tot het wel goed geregeld is.

Klik hier voor RTi nieuws over dit onderwerp