h

Beloon autodelen

6 februari 2010

Beloon autodelen

In de discussie over de kilometerheffing blijven de nadelige effecten van de explosieve groei van het aantal auto's onderbelicht. Autobezit brengt wel degelijk maatschappelijke kosten met zich mee.

In Hilversum had een woningcorporatie serieuze plannen sociale huurwoningen te slopen om meer parkeergelegenheid te kunnen creëren. Verschillende wijken zijn bijna ontoegankelijk geworden voor hulpdiensten door de grote aantallen soms foutgeparkeerde wagens. Initiatieven om betaalbare huisvesting te bouwen vallen duurder uit door de vastgestelde parkeernorm. De verplichte parkeerplaatsen die bij elk nieuw te bouwen appartement of woning moeten worden aangelegd kosten ongeveer 20.000 euro per stuk. Op inspraakavonden met bewoners is de parkeer- en verkeersproblematiek altijd een van de belangrijkste onderwerpen. Enerzijds maken mensen zich zorgen over het toenemend aantal auto's in de buurt, anderzijds zijn bewoners gesteld op de vrijheid die een eigen auto biedt. De kans dat er met de invoering van een kilometerheffing waarbij het bezit van de auto niet wordt belast dichtbewoonde wijken verder dichtslibben is levensgroot. Gemeenten kunnen dan bijna niet anders dan vergunningparkeren of betaald parkeren invoeren. Maatregelen die zelden met enthousiasme worden ontvangen. 
In een andere deel van dezelfde wijk waar eerder het plan was woningen te slopen, hebben achttien huishoudens besloten een auto te delen. Met boordcomputers en internet gaat reserveren gemakkelijk en snel. Tegelijkertijd maken deze bewoners elke keer dat zij de auto reserveren een bewuste afweging tussen auto, fiets en openbaar vervoer. Hoewel met autodelen dus precies de doelstelling wordt bereikt die met de kilometerheffing wordt beoogd, wordt deze mobiliteitsvorm door alleen het gebruik van de auto te belasten, de nek omgedraaid. Zeker tweedehands auto's zullen zo goedkoop worden dat de verleiding van een tweede of derde eigen auto voor de deur onweerstaanbaar wordt. Een fiscaal systeem waarin meer innovatieve vormen van mobiliteit zoals autodelen wordt beloond, is minder riskant en kan waarschijnlijk op meer draagvlak rekenen in de samenleving dan kilometerheffing. Wanneer het gaat om mensen aan te moedigen na te denken over hun wijze van vervoer, is het dan niet beter en eenvoudiger hier als eerste stap op in te zetten?

 Lees het SP rapport van Stilstand naar Vooruitgang  PDF bestand

U bent hier