Kinderen de dupe van oude politiek

24 januari 2010

Kinderen de dupe van oude politiek

Je hoort soms wel mensen klagen over de bestuurscultuur in Hilversum. Dat er veel in achterkamertjes gebeurt, dat partijen niet zeggen waar ze staan, dat zaken maar voortslepen, dat financieel gewin in bouwplannen meespeelt. Gisteren was het zover. In de Discussie werd gesproken over de Mulock Houwer.

Wethouder steekt haar nek uit
Onze wethouder Karin Walters heeft zich flink ingezet om een oplossing te verzinnen. Zij had uitgevonden dat er nog een stuk grond naast de Dierenkliniek op de Diependaalselaan ligt, met de juiste bestemming. Er had al een school gestaan, dus er zou zo een nieuwe school neergezet kunnen worden. Er lag een notitie voor waarin inzicht gegeven werd in wat het zou betekenen voor het 'integrale plan voor de Diependaalselaan'. De meerderheid van het college vond dat het dit plan teveel zou verstoren en teveel geld zou kosten. Wethouder Walters vond dat het belang van de kinderen en de school vóór ging. En wethouder Boog steunde haar daarin. Het is opmerkelijk dat er een verdeeld besluit uit het college kwam. Maar in nijpende situaties, die al jaren voortslepen, moet je bereid zijn je nek uit te steken om het op te lossen. (Lees hier de voorgeschiedenis)

Urgentie overduidelijk
De bestuursvoorzitter van de Mulock Houwer, mevr Fischer van de speciale basisscholen en de directrice van het Regionaal Bureau Leerlingplicht brachten de noodzaak en urgentie van een goede, definitieve ZMOK-school in deze regio goed over het voetlicht. Vooral de cijfers van het RBL over de relatie over thuiszitters en het ontbreken van een goede ZMOK-school waren heel duidelijk. Alle partijen in de raad waren het over de urgentie en de noodzaak eens. Er moest iets gebeuren voor deze kwetsbare kinderen! En toch gebeurde er niets.

valse sentimenten
Mevr. Zielstra, fractie-assistent van de VVD, spande de kroon. Met gebroken stem vertelde ze hoe erg de huidige situatie was voor de kinderen en hoezeer zij zich heeft ingezet voor hen in de afgelopen jaren, door er telkens aandacht voor te vragen. Maar nu haar aandacht was omgezet in een concreet voorstel, stemde ze er niet mee in. Het voorstel was "te laat en op deze plek kon het niet." De VVD stelde een 'integrale ontwikkeling van de Diependaalselaan' boven het oplossen van dit maatschappelijk probleem. Men deed niets.

Een ander lost het wel op
De PvdA had bij monde van Femke van Drooge ook meermalen hartverwarmend gesproken over de noodzaak de Mulock Houwer goed onder te brengen. Maar nu gaf de PvdA niet thuis. Ze verwezen door naar Huizen. Daar wil de PvdA aldaar wel een plek vrijmaken op het Lucent-terrein in Huizen. Maar ze weten heus wel dat de PvdA in Huizen, een coalitiepartij, daar alleen in staat, net als D66 en SP hier.
PvdA-wethouder Tijhaar en haar fractie knokken er voor, maar hun idee wordt nauwelijks gedeeld. En dus gebeurt er ook daar niets.

En weer een volgende toezegging
Het CDA bracht een standpunt dat niets hielp: 'De Diependaalselaan zou wel kunnen, maar dan in een integraal plan.' Dat duurt natuurlijk jaren en helpt de school niet verder. Maar het CDA was al gelukkig met een toezegging van hun wethouder dat hij er nu toch écht voor zorgen ging dat ze 1 jan. 2011 niet op straat staan. Dat zal dan wel weer tijdelijke huisvesting worden. En had deze wethouder zo'n toezegging al niet 2 jaar eerder gedaan? En dan nog, over een maandje pakt deze wethouder zijn koffer en vertrekt naar Zoetermeer. Wie gaat het dan oplossen?

Onnavolgbaar
Waarom was Groenlinks eigenlijk tegen? Zij vinden onderwijs en scholen toch altijd heel belangrijk? Stellen zij nu ook 'integrale bouwplannen met winstpotentie' boven de nood van kinderen? Ze kwamen maar weer eens met hun lijstje leegstaande panden aan. Dat is een verwijzing, maar geen oplossing.

De rijen gesloten
Er werd zo weinig argumentatie gegeven en er kwamen zoveel drogredenen boven, daar moest wel meer gebeurd zijn. In de achterkamertjes zijn de PvdA, CDA, VVD en Groenlinks naar elkaar gekropen. Ze houden elkaars handje vast voor de na de verkiezingen. In ieder geval moet die eigenwijze SP, met die serieuze, maar drammerige oplossing voor een urgent probleem, erbuiten blijven.

Waar kiest Hilversum voor?
Er is nog een reden waarom er niets besloten werd: je verliest er geen stemmen mee. Het gaat niet om een grote school met goed georganiseerde ouders. Het gaat niet om een wijkbelang. Het gaat om ouders en kinderen van gezinnen met problemen. En die kan je best nog een jaartje in de kou laten staan.

De SP zal zich altijd inzetten voor maatschappelijke belangen. Juist als de kinderen en mensen die het betreft zelf geen vuist kunnen maken.

Zo gaan de komende verkiezingen over 'nieuwe' en 'oude politiek'. Laten de Hilversummers goed bedenken waar ze voor gaan.