Jongeren voor tolerantie

11 januari 2010

Jongeren voor tolerantie

Soms loop je op straat tegen de mooiste dingen aan. Zo loop ik samen met een collega SPer, de laatste woensdag van het jaar 2009, in hartje Hilversum deze jongeren tegen het lijf die in dozen en potten staan.

(In)tolerantie
Wat is dit nu vragen wij ons af?
Wellicht een ludieke actie tegen woningnood voor jongeren? We hadden het zelf niet beter kunnen bedenken. Maar niets is minder waar. Deze jongeren, allen tussen de 16-25, jaar doen mee aan het OUT ON THE STREET EVENT georganiseerd door het Gooisch Theaterhuis en willen op een ludieke manier (in)tolerantie aan de kaak stellen.

Het uitgangspunt is de mate waarin men accepteert dat gedrag of de opvattingen afwijken. De ervaring leert nog regelmatig, dat als iemand zich afwijkend gedraagt of (voor de ander) onbegrijpelijke opvattingen heeft er nog veel te vaak intolerantie of te wel onverdraagzaamheid tegenover komt te staan.
De incidenten die daarbij horen kennen we allemaal. Variërend van kleine pesterijtjes, het in elkaar slaan van homo"s en scholieren tot het wegpesten van allochtonen. Nog steeds worden mensen met enige regelmaat in hokjes geplaatst of afgewezen.

Jong en maatschappelijk betrokken
Deze jongeren willen dit bespreekbaar maken. Een mooi staaltje betrokkenheid bij de maatschappij van deze screenagers/einsteiners of eigenlijk gewoon jonge mensen.(Laat ik ze niet in een hokje plaatsen) Ze worden begeleid door een professionele docent van het Gooisch Theaterhuis en hebben met elkaar en voorbijgangers grote lol.

Sexuele diversiteit
Het centrale thema, nu, is sexuele diversiteit en met deze actie willen ze Hilversummers aanspreken en aan het nadenken zetten. Het zou bijvoorbeeld al lang geen taboe meer moeten zijn maar toch hebben nog veel mensen moeite met mannen die hand en hand lopen. Door in dozen te gaan staan en gesprekken met omstanders aan te gaan vestigen deze jongeren de aandacht op de symbolische hokjes en confronteren ons met thema's waar we wellicht even liever niet over na willen denken. Eerder zijn er ludieke acties gevoerd zoals pilaren knuffelen en applaudisseren voor mensen die in Hilvertshof van de roltrap afkwamen. Van een andere orde maar minstens zo leuk en interessant.

Daar loop ik warm voor
Laten we een voorbeeld nemen aan deze jongeren.
Jong, maatschappelijk betrokken en een leuk kleinschalig initiatief. TOP ga zo door!
En ja die woningen verdienen ze ook.