Cameratoezicht [2]

10 november 2009

Cameratoezicht [2]

Vorige week heeft de Burgemeester in de raadsvergadering toegezegd dat het voorstel voor cameratoezicht in de stationstunnel er nu snel gaat komen zodat de raad daar over kan beslissen.

Verwarrend voorstel
Er lag al een voorstel en dat is in de raad uitgebreid gesproken, maar het voorstel zaaide verwarring omdat het niet de aanvraag voor het plaatsen van camera’s in de tunnel was maar een verzoek tot wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening.
Een voorstel waarin de burgemeester de eenzame verantwoordelijkheid zou krijgen om  alleen te mogen beslissen over de inzet van cameratoezicht.
Én passant werd er over het cameratoezicht in de tunnel geschreven maar het was zeker geen voorstel tot het plaatsen van camera’s in de tunnel.

Raadsel
Het is voor ons een raadsel waarom een voorstel voor cameratoezicht in de tunnel niet onmiddellijk bij de raad is ingediend. De raad kan namelijk volgens de gemeentewet ook zonder wijziging van de verordening beslissen om ergens camera’s op te hangen.
Dit betekent dat als het voorstel voor camera toezicht in de tunnel, met toelichting over hoe en wat, direct naar de raad was gegaan dan hadden we vorige week een beslissing kunnen nemen over het wel of niet plaatsen van de camera’s.
Maar dat is niet gebeurd en dus ing het nu eerst over een wijziging in de verordening.

Snel beslissen
Wij vinden dat een beslissing om ergens camera’s op te hangen een beslissing is die door de raad genomen moet worden. Wij vinden het geen goed idee als de burgemeester daar alleen over moet beslissen. Gelukkig waren er meerdere partijen die deze gedachte met ons deelde en na wat geneuzel, tussen de burgemeester en de raadsleden, over hoe welke woorden waar op te nemen is er besloten om in de Algemene Plaatselijke Verordening op te nemen dat een voorstel om ergens camera’s op te hangen altijd aan de raad wordt voorlegt en dat de raad hierover een beslissing neemt.

Het concrete plan komt snel
Nu dit overeengekomen was vond de SP het hoog tijd om de Burgemeester te vragen wanneer de raad het concrete voorstel voor cameratoezicht in de tunnel kan behandelen. Het antwoord op deze vraag was: zo snel als mogelijk.
De burgemeester heeft beloofd dat de raad nu binnen afzienbare tijd kan beslissen over een concreet voorstel waarin beschreven staat op welke wijze cameratoezicht in de tunnel te realiseren is, op welke wijze het bijdraagt aan de veiligheid in de tunnel en hoe het één en ander geregeld is. Dat wordt tijd. We begrijpen niet waarom de Burgemeester niet direct met dat voorstel is gekomen.

Standpunt SP
Als dan blijkt dat er een zorgvuldig uitgedacht voorstel ligt waarbij camera’s bijdragen aan een veiligere tunnel en een noodzakelijk deel van de oplossing zijn om veiligheid te realiseren zijn wij voor cameratoezicht in de tunnel.
Waarbij wij nog wel willen meegeven dat een camera nooit de aanwezigheid van de politie op straat kan vervangen.