Openbaar vervoer: Hilversum verdient beter

22 oktober 2009

Openbaar vervoer: Hilversum verdient beter

Vorige week sprak de gemeenteraad in de discussie over het plan van eisen voor het openbaar vervoer in Gooi- en Vechtstreek. Je zou denken dat wij in Hilversum gaan over de bussen die in Hilversum rijden. Niets is minder waar, want het openbaar vervoer in onze regio wordt aanbesteed door de provincie Noord-Holland. Zelfs de routes en rijtijden van de Hilversumse buslijnen, kunnen we niet vaststellen.

Zo moeten we vechten voor een rechtstreekse verbinding naar de Hilversumse Meent en een kwartiersdienst naar Kerkelanden. Wij kunnen dit wel breekpunten vinden, maar als ‘Haarlem’ hier anders over denkt, zijn we als gemeente afhankelijk van de grillen van de bestbiedende busvervoerder. Leve de marktwerking!
Een provinciale aanbesteding zou nog verdedigbaar kunnen zijn omdat de bus niet stopt bij de gemeentegrens. Ten minste als we als gemeente daadwerkelijk invloed zouden hebben op het plan van eisen en het aanbestedingsproces. En dan wordt het pijnlijk. De provincie Noord-Holland is nergens aan gebonden en heeft er helemaal geen zin in om naar ons te luisteren. Met eerdere aanbevelingen van ons college hebben de magistraten in Haarlem weinig gedaan.
In dat licht is het zeer de vraag of de inspraakreactie van de raad op het plan van eisen nog iets zal veranderen. Het is echt te hopen van wel, want dit voorstel is niet het beste voor het openbaar vervoer in Gooi en Vecht. En dat is zonde, want goed openbaar vervoer werkt. Een verbeterde treindienst met intercitystops heeft daadwerkelijk tot grotere aantallen reizigers geleid. Het zou dan ook handig zijn wanneer de bus aansluit op deze intercity. Nu is dat zeker ’s avonds niet het geval. In het plan van eisen is dit niet gegarandeerd. Op ons uitdrukkelijk verzoek zal wethouder Boog deze wens nog een keer bij de provincie onder de aandacht brengen.

Milieunormen
Ook als het gaat om milieunormen is de provincie niet bereid te kiezen voor kwalitatief goed busvervoer. Op de nieuwe snelle regionale buslijn die tussen de gemeentekernen gaat rijden, moet milieuvriendelijk materieel worden ingezet. De milieueisen die worden gesteld aan de bussen in het centrum van Hilversum zijn veel minder streng. Vreemd, want problemen met geluidsoverlast en fijnstof spelen juist in de bebouwde kom. De milieueisen zijn zelfs zo mild dat binnen Hilversum over een paar jaar bussen ronddieselen die niet meer aan de wettelijke normen voldoen. De SP-fractie vindt dat onbegrijpelijk. Daarbij willen wij graag dat er een fijnmazig netwerk van lijnen komt. Bijvoorbeeld door de inzet van meer kleine buurtbusjes die gemakkelijker in smalle straatjes kunnen komen. In het plan van eisen komt dit nauwelijks terug.

Ouderen
Ook voor een speciale buslijn die langs de verschillende ouderencomplexen en het ziekenhuis gaat rijden, biedt het plan van eisen weinig mogelijkheden. Twee jaar geleden hebben wij dit idee geopperd en zowel de wethouder als andere fracties waren er enthousiast over. De kans is echter groter dat lijnen worden opgeofferd voor de nieuwe regiolijn. Dat voorzieningen en buurten daarom min of meer onbereikbaar worden, is dan jammer.

Marktwerking
Het is maar een van de redenen waarom de SP grote bezwaren heeft tegen grootschalige aanbestedingen. Deze keer was de voltallige raad het met elkaar eens. Wethouder Boog beloofde onze opmerkingen nog een keer bij de provincie onder de aandacht te brengen. Of er nog iets verandert, is echter afhankelijk van de luimen van de gedeputeerden. Marktwerking in het openbaar vervoer betekent dat uiteindelijk een niet direct gekozen orgaan vijftig kilometer verderop beslist hoe vaak, waar en in welke bus wij rijden. Is het niet te gek voor woorden?