Kansenzone stationsgebied

7 oktober 2009

Kansenzone stationsgebied

Met de Dag van de Verbeelding van vorige week hebben de woningbouwvereniging de Alliantie & Dudok wonen een poging gewaagd de 'kansenzone stationsgebied', zoals zij dat noemen, op de kaart te zetten bij politiek, burgers en ondernemers. Een promotiecampagne ten voeten uit.

geslaagde dag
Volgens de directeur van Dudok Wonen, Leon Bobbe, zou de dag geslaagd zijn als politici, bewoners en ondernemers op een andere manier naar het gebied gaan kijken.
Opvallend was dat de bezoekers van de dag vooral geen bewoners waren. Moet wel gezegd worden dat de bewoners die er wel waren, veelal met kinderen, plezier hadden in een kort kijkje in de oude melkfabriek, een ritje met de paardentram of met bewondering keken naar de sprookjesachtige ijskoninginnen. Maar of zij nu echt kennis hebben genomen van de plannen en op een andere manier naar het gebied zijn gaan kijken?
Veel bezoekers waren direct belanghebbenden van de te ontwikkelen plannen. Woningbouw, verenigingen, politici, branchevertegenwoordigers en een enkele ondernemer.

Wat we ons verbeelden
Tijdens presentaties en in stands werden de opties van het plan geschetst. Het geschetste beeld, liet relatief weinig te verbeelden over, maar was zeker niet geheel onaangenaam te noemen. Een bruisend creatief toegankelijk en representatief stationsgebied met ruimte voor: kleine startende ondernemingen, winkels en andere bedrijvigheid, wat woningen met extra aandacht voor jongeren. Overall kan gesteld worden dat de ideeën een 8 verdienen maar dat de concrete planvorming blijft hangen op een 6.5. Maar afijn om de planvorming een zetje te geven was deze dag ook bedoeld.
De woningbouwverenigingen en wethouder Rensen waren het eens over het feit dat het gebied het onder de aandacht brengen verdient omdat het bij potentiële investeerders en gebruikers nog niet erg onder de aandacht is.

Wat we als SP met het gebied willen
Gebruikers die er zeker zijn, zijn bewoners van Hilversum of sociaal economisch gebonden mensen van buiten Hilversum die maar wat graag een, een liefst betaalbare woning, willen hebben. Dus ruim aandacht voor woningen zeggen wij.
Natuurlijk moet het rondom het station goed toeven zijn met diverse winkeltjes waar je even kan neuzen, restaurantjes, kroegjes en terrasjes waar je kan bijkomen of wachten tot je op de volgende trein kan stappen.
Wellicht ook ergens een shared office (gedeelde flexibele kantoorruimte) met congresfaciliteiten, waar de kleine startende ondernemer en/of de passerende ondernemer voor een aantrekkelijke prijs faciliteiten kan gebruiken, inspiratie kan opdoen en kennis kan delen.
Mogelijk kunnen er ook voor de culturele en creatieve Hilversummers plekjes gecreëerd worden in een historische inspirerende omgeving waarbij een expositieruimte niet mag ontbreken.
Zo door denkend willen we eigenlijk ook wel gerealiseerd zien: ruimte voor voor- en naschoolse opvang, speelruimte, locaties voor kleinschalige culturele activiteiten of evenementen en groene accenten.
Een aantal goede tips kwamen van de aanwezige NS vertegenwoordiger:
· Bedenk dat het stationsgebied de poort naar je stad is, je visitekaartje
· Het stationsgebied moet functioneel en leuk zijn
· Onderzoek wat de doelgroepen zijn die je wilt laten blijven of settelen in het stationsgebied en richt je marketingstrategie daarop
· Realiseer je dat het mediapark en de arena ‘concurerend’ kunnen zijn.

Onderzoek zal uitwijzen welke ideeën financieel haalbaar zijn want daar draait het uiteindelijk om. Wij zien de verschillende opties met belangstelling tegemoet en zullen ons inzetten voor:
Een sociaal, verbindend en representatief stationsgebied met betaalbare woningen en ruimte voor kleine ondernemers.

Naar de website over de kansenzone