Cameratoezicht

18 oktober 2009

Cameratoezicht

De burgmeester heeft een voorstel gedaan om camertoezicht in de stationstunnel te realiseren, daar kunnen we ons iets bij voorstellen. Wat we niet begrijpen is dat hij gelijk toestemming wil om dat ook op andere plekken in Hilversum te doen als hij dat nodig vindt. Wij hebben liever dat hij dat per keer aan de gemeenteraad komt vragen.

Het voorstel van de burgemeester
Om het cameratoezicht in de tunnel te kunnen realiseren moet de gemeenteraad een voorstel tot wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) goedkeuren. Wat wij vreemd vinden is dat het voorstel een wijziging in de wet betreft die de burgemeester de ruimte geeft om, ook zonder overleg met de raad, ook op andere plaatsen camera's op te hangen. De burgemeester heeft wel beloofd dat als hij dit van plan is, hij dit altijd zal voorleggen aan de raad en dat de enige plaats waar hij dit op dit moment voor ogen heeft de stationstunnel is. Natuurlijk geloven we de burgemeester. Maar waarom wil hij dan wel de bevoegdheid om het zonder de raad te kunnen doen?

De stationstunnel
In het voorstel dat aan de raadsleden gestuurd is staat beschreven dat als er ergens camera's geplaats worden hiervoor een plan wordt geschreven. Dat is ook precies zoals de politie het zelf graag zou zien. Die heeft de raad al eens eerder laten weten dat als we ergens camera's op willen hangen, dat alleen zin heeft als het past in een veiligheidsplan voor dat gebied. Alleen maar camera's ophangen is zinloos.
Voor het plaatsen van de camera's in de stationstunnel is zo'n plan er nog niet. Maar er zijn in de discussie wel al dingen vertelt. Zoals bijvoorbeeld dat de beelden van de stationstunnel, in eerste instantie, niet door de politie of gemeente worden bekeken en dat de camera's gekoppelt worden aan die van de NS. Hoe het eén en ander dan moet gaan werken is ons nog niet duidelijk. Maar wat we zeker niet willen is dat er schijnveiligheid gecreerd wordt. Daarom willen we het veiligheidsplan met betrekking tot het cameratoezicht in de stationstunnel graag ontvangen. Dan pas kunnen we ons een goed oordeel vormen.
In dat plan moet duidelijk gemaakt worden wat de doelstelling is, welke rol cameratoezicht speelt in de totale aanpak van de problemen, wie verantwoordelijk is voor het project, wat het incidentenpatroon is, hoe het staat met draagvlak, hoe lang het duurt, wat de kosten zijn, wie verantwoordelijk is voor de financiering, welke personele consequenties er aan verbonden zijn, wie belast is met de uitvoering, hoe het geregeld is met de privacy, hoe het geregeld is met de communicatie en wie de beelden bekijken mag en bekijkt.

Wat wil de SP nu?
Wij zien graag een plan rond de plaatsing van camera's in de stationstunnel tegemoet. En als dat een goed plan is, dan zij wij voor. We zien echter niet in waarom we de Burgemeester gelijk maar toestemming zouden geven om heel Hilversum vol camera's te hangen.
Binnenkort wordt het voorstel van de Burgemeester in de gemeenteraad behandeld. Wij hopen en vertrouwen er op dat het plan dan zodanig is aangepast dat ook wij er ons in kunnen vinden.