Thuis in de Bloemenbuurt

21 augustus 2009

Thuis in de Bloemenbuurt

"Thuis in de Bloemenbuurt", Onder deze naam is woningcorporatie Dudok druk bezig met de voorbereidingen voor een grote renovatie van de Bloemenbuurt-Zuid. De nadruk ligt daarbij op herstel van de historische elementen in de buurt. Mooie gevels, rustige straten. Dat lijkt prachtig. De Bloemenbuurt-Zuid is immers een prachtige, grotendeels door de architect Duduk ontworpen wijk. Maar die mooie plannen brengen wel wat problemen met zich mee.

Als je rustige straten wilt, dan passen daar geen straten vol met geparkeerde auto's in. Dudok wil daarom een parkeergarage bouwen. Daarvoor moet dan wel een flinke rij huizen aan de Diependaalselaan worden gesloopt. Eerder schreven we hier al over het verzet van de bewoners van die huizen. En gelijk hebben ze. Betaalbare en prima te renoveren huizen gaan slopen om auto's te kunnen parkeren is te gek voor woorden zolang er nog honderden mensen op de wachtlijst staan voor een betaalbare woning.

Maar er is meer aan de hand. De SP krijgt steeds vaker klachten van bewoners uit de Bloemenbuurt over het onderhoud van de huizen. En dat gaat het niet om mooie gevels en rustige straten. Huizen met schimmel in slaapkamers en douche komen in veel straten voor. Soms speelt dat al jaren. En Dudok doet niets om het op te lossen. Bewoners krijgen als reactie te horen dat er over een jaar of vier toch gerenoveerd wordt dus dat ze het probleem nu niet meer oplossen. Of, en dat vonden we helemaal ongelofelijk, Dudok medewerkers zeggen tegen bewoners dat mensen vroeger helemaal geen douche hadden en dat ze dus nog geluk hebben. Eén zo'n verhaal is binnenkort waarschijnlijk te zien bij Hart van Nederland op SBS6. Voor ons is met dat verhaal de maat vol. Wij gaan binnenkort vragenlijsten verspreiden in de buurt om te informeren naar de klachten en om op zoek te gaan naar mensen uit de buurt die samen met ons Dudok willen overtuigen dat renovatie op termijn prima is, maar dat in een flink aantal huizen direct moet worden ingegrepen om ernstige problemen op te lossen. Een mooie wijk is prima, maar de eerste verantwoordelijkheid van Dudok is natuurlijk om er voor te zorgen dat mensen fatsoenlijk kunnen wonen. Eerst de schimmelproblemen oplossen, dan kan daarna nagedacht worden over mooie gevels en parkeergarages.

Voor de woning die binnenkort in Hart van Nederland aan de orde komt is langer wachten echt niet meer mogelijk. Eén van de bewoners heeft ademhalingsklachten die er met al die schimmel in huis niet beter op wordt. De SP Hulpdienst is al maanden met deze kwestie bezig, maar opgelost wordt er niets. Daarom heb ik vandaag een briefgestuurd aan Leon Bobbe, de directeur van Dudok en een beroep op hem gedaan om zelf poolshoogte te komen nemen bij deze compleet uit de hand gelopen situatie die blijkbaar niemand meer wil of kan oplossen.