Genoeg om van te leven?

9 augustus 2009

Genoeg om van te leven?

Afgelopen week hebben het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) en het Nibud samen een interessant rapport gepresenteerd. Het heet "Genoeg om van te leven" en het brengt in kaart wat mensen vinden dat je in Nederland minimaal nodig hebt, zonder in armoede te verkeren.

Bloemetje
De opzet spreekt me aan. Het is goed dat op basis van groepsmeningen wordt gedefineerd wat we in Nederland vinden. Dat verandert nl. en dat is ook logisch. "Een bloemetje op tafel hoort erbij", was een kreet die in de jaren '80 gebezigd werd. Toen vonden we kennelijk dat een bijstandsgerechtigde elke week een vers bosje bloemen moest kunnen kopen.
Dat ligt nu anders.
Sinds de jaren '80 is de koopkracht van iemand met een bijstandsuitkering flink gedaald: de uitkeringen volgden nauwelijks inflatie en zijn soms bevroren. De prijs voor wonen, zorg, energie en verzekeringen is daarentegen flink gestegen. Elke week een bloemetje is er nu echt niet meer bij. Er zijn wel nieuwe zaken die we van belang vinden om mee te draaien in de maatschappij: een televisie, een computer en internet. Uit het onderzoek blijkt ook dat af en toe goedkope nieuwe kleren en lidmaatschap van een hobby- of sportclub erbij horen in deze tijd.

Honderden euro's tekort
De conclusie van het rapport is dat alleenstaanden in de bijstand voldoende geld hebben om van rond te komen, maar dat mensen met kinderen enkele honderden euro's per maand te kort komen, om aan het "minimum-zonder-armoede"-niveau te voldoen.
Of alleenstaanden in werkelijkheid genoeg hebben betwijfel ik trouwens: men gaat voor hen uit van een huur van 313 euro (met 100 euro huurtoeslag). Waar vind je tegenwoordig nog zo'n goedkope woning? Bij veel aangeboden huurwoningen ligt de prijs al tegen de 550 euro (met een huurtoeslag van 287). Dan ben je 70 euro extra kwijt in de maand. En dat is veel op een bijstandsuitkering van 900 euro netto.

Weet waar je recht op hebt
Over één ding is men het eens: je kan alleen met een uitkering rondkomen als je van alle regelingen en tegemoetkomingen gebruik maakt. En daar maakt men zich zorgen over.
In Hilversum hoeft dat niet: iedereen die weten wil waar hij of zij recht op heeft, kan dit eenvoudig navragen of opzoeken. Elke ochtend kan men binnenlopen bij het Info-loket Rondkomen om de persoonlijke situatie door te spreken. Ook kan men zelf via www.berekenuwrecht.nl uitrekenen welke landelijke of Hilversumse tegemoetkomingen men kan aanvragen.
Een aantal jaar geleden was dit lastig. Nu niet. En dat is één zorg minder.

Ik hoop dat dit rapport de aanleiding is tot een flinke discussie over armoede, minimum en schulden. Wat vinden we ervan dat er voor kinderen vaak te weinig geld is om normaal mee te draaien? En wat gaan we eraan doen!?!

Karin Walters, wethouder