Een brug te ver
Een brug te ver
Het college heeft de raad afgelopen week een besluit voorgelegd met en trajectkeuze voor de HOV (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) lijn van Hilversum naar Huizen. Om te beginnen is de SP natuurlijk blij dat het college tijd, geld en aandacht geeft aan goed openbaar vervoer in de regio. Een verbinding van Hilversum naar Huizen hoort daar wat ons betreft zeker bij. Goed OV kan het autogebruik in en rond het overvolle Hilversum beperken en goede verbindingen van en naar Hilversum versterken de positie van Hilversum in de regio. We zijn tenslotte regiogemeente en intercity station, als we dat willen blijven moeten we daar ook in willen investeren.
Het voorstel dat het college deed had wel een aantal flinke bezwaren.
Zo vragen we ons af of het niet veel beter is om te investeren in een (light)rail verbinding naar Huizen in plaats van een toch wat ouderwetse busbaan. Natuurlijk, wij weten ook wel dat dat duur is, maar dat is het aanleggen van een busverbinding ook. Een railverbinding is niet alleen milieuvriendelijker, het kan ook een groter aantal passagiers verwerken, zonder dat er elke vijf minuten een ronkende bus door de stad en/of de natuur hoeft te rijden. Ook de NS heeft plannen (2020 en verder) om de verbinding Utrecht-Almere om te bouwen naar een light-rail verbinding. Wat de SP betreft kunnen we het dan maar beter in één keer goed doen, en kiezen voor een light-rail verbinding in plaats van een bus.
Een light-rail kan ook het probleem dat nu ontstaat met het kruisen van het spoor voorkomen. Hij kan namelijk gewoon aansluiten op het bestaande spoor. Dan is de fly-over die nu wordt voorgesteld niet nodig. Want wat ons betreft is dat echt een brug te ver. Een meters hoog viaduct dat vier tot vijf sporen moet kruisen past wat de SP betreft echt niet in het Hilversumse stationsgebied dat deels ook gewoon een woonbuurt is.
De SP kan zich prima vinden in de tracekeuze die nu wordt voorgesteld, maar die fly-over is wat ons betreft toch echt onmogelijk. We hebben ook nagedacht over hoe we het Hilversumse deel van het traject dan wel vorm moeten geven, met daarbij ook de kans om mogelijkheden van light-rail te benutten.
Wij denken dan bijvoorbeeld aan een model waarbij de HOV in eerste instantie eindigt op station Sportpark, bij/op het Arenapark dus. Dat heeft als groot voordeel dat het ROC met zijn duizenden leerlingen keurig bediend wordt, iets wat in het voorliggende plan van het college niet het geval is. Verder is er een trein aansluiting (vier keer per uur) naar Utrecht en stoppen er nu al een aantal andere buslijnen. Als we, zoals de SP al eerder heeft voorgesteld, bij het Arenapark een goed transferium inrichten met OV fietsen, park en ride voorzieningen, kleine bussen naar het centrum etc., dan is het centrum van Hilversum, het Hilversumse ziekenhuis en het ROC en het bedrijvenpark op de Arena razendsnel en gemakkelijk bereikbaar. Op het moment dat de NS de light-rail verbinding van Utrecht naar Almere vorm geeft kan de HOV lijn daar eenvoudig op worden aangesloten en rijdt die over bestaand spoor door. Wat ons betreft wordt die HOV al direct als light-rail uitgevoerd, maar in het slechtste geval kan ook nog gekozen worden om die eerst als busverbinding te laten beginnen en later om te bouwen.
Het college heeft het plan voorlopig ingetrokken en gaat opnieuw nadenken over een mogelijke oplossing voor met name het Hilversumse deel van een HOV route. Wat ons betreft moet dat HOV er gewoon komen, maar de inrichting van het Arenapark als transferium zou daarbij een belangrijk aandachtspunt moeten zijn.
- Zie ook:
- VERKEER & VERVOER