Huur op maat [3]

14 april 2009

Huur op maat [3]

Vorige week werd in Buitenhof de woningmarkt besproken. Staf Depla (tweede kamerlid PvdA), Bas-Jan Bochove (tweede kamerlid CDA) en Jim Schuyt (directievoorzitter van de Alliantie) gingen met elkaar in debat.

Integriteit
Het begon al goed: "Meneer Depla, staat de Alliantie goed bekend?" "Ja, ze staan wel goed bekend, maar er zijn wel wat kritiekpunten: over hun 'wonen op maat' bijvoorbeeld; hun huren zijn soms erg hoog."

Huur Op Maat = Huur omhoog
Verderop lichtte hij toe wat hij vond van het experiment Huur op Maat. "In Soest hè, daar was de woningprijs gemiddeld 400 euro en door dit experiment stijgen de woningen meteen naar 550 euro! En dan kan je zeggen, dan gaat meneer Schuyt bepalen of het redelijk is dat iemand minder gaat betalen dan iemand anders. Ten eerste vind ik inkomenspolitiek iets van het Rijk."

Minder scheefwoners dan vaak gesuggereerd
"Ten tweede wordt er de suggestie gewekt dat er een hele hoop mensen zijn die te weinig betalen. Maar laten we daar nu eens even naar kijken. O, ja, en dan wordt er ook gezegd dat iemand die geen huurtoeslag krijgt, dat die op eigen kracht de woningmarkt op kan (die hoeft geen sociale huurwoning). Maar neem nou een wijkagent. Die verdient 1500 euro netto per maand. Die zou dan te weinig betalen als hij 4 à 500 euro huur in de maand betaald !?!
Dan betaalt ie dus 30% van zijn inkomen aan wonen! En tegelijkertijd zijn we allemaal tot de conclusie gekomen dat de banken veel te veel hypotheek aan mensen heeft gegeven, waardoor ze in de problemen zijn gekomen. En dan zeggen we tegen de banken, u mag maar zo'n hypotheek geven dat mensen niet meer dan een kwart aan wonen kwijt zijn. En bij huurders zeggen we "gaat u maar omhoog!?!"

Spreekbeurt
Ik zat met mijn oren te klapperen. Hier was een PvdA-er die zei wat de SP ook vindt: Huur op Maat leidt tot een hogere huur en er zijn veel minder mensen die scheef wonen, dan wordt voorgesteld! En de lokale PvdA is dat nou juist hartgrondig met ons oneens. De wethouder Wonen vindt het Huur op Maat systeem nou juist een prima plan. Want, "Iedereen wil toch graag een mooi en comfortabel huis meneer van Otterloo?" Natuurlijk mevrouw Ketelaar, dat willen de meeste mensen inderdaad. Maar ze hebben op de eerste plaat behoefte aan een betaalbaar huis!
Binnenkort komt Staf Depla naar Hilversum, hij spreekt dan op een PvdA avond over wonen. Wat de SP betreft lijkt de aanwezigheid van de PvdA fractie en de twee PvdA wethouders bij die spreekbeurt geen overbodige luxe. Ze kunnen er nog wat leren.

Verkopen is het oude spoor
De CDA-er zat nog op het oude spoor: "Tegen mensen die 1200 tot 1500 euro netto verdienen, moeten we zeggen "Koop die woning!". Dan heb je de woning in eigendom en heeft de corporatie de middelen voor investeringen." De Alliantie sloot daar van harte bij aan: "Verkopen gebeurt al op grote schaal. Inkomsten uit huren en inkomsten uit verkopen van huurwoningen, bij de Alliantie is dat al in de verhouding 2 staat tot 1." Het aantal betaalbare huurwoningen gaat nu dus achteruit, in plaats van vooruit!

Minder sloop, meer renovatie
Staf Depla snapt de nu ontstane situatie: "Men moet accepteren dat mensen op dit moment minder bewegen. Tegelijkertijd moet je aan de werkgelegenheid werken. We zullen meer aan onderhoud moeten doen, woningverbetering en dus iets minder slopen en meer aan duurzaamheid."

1257 Reacties
Hilversum werd ook nog genoemd in Buitenhof. De Alliantie vertelde: "In Hilversum hebben we enkele maanden geleden het dieptepunt bereikt met 1257 reacties op één woning." Ook daar hebben we als SP al vaak iets over gezegd. Het is een schande dat corporaties dat in Hilversum laten gebeuren. Als er vraag is naar goedkope woningen, dan moet je ophouden met het verkopen van juist die woningen, je moet er meer van bouwen! De villa's en penthouses kunnen wel even wachten.

Laten we goedkope woningen niet verkopen of slopen, maar ze goed onderhouden en er meer van bijbouwen. Als er een enorme vraag naar goedkope huurwoningen is, dan hebben we meer goedkope huurwoningen nodig. Zo simpel is het. De landelijke PvdA heeft dat gelukkig al door, nu de PvdA in Hilversum nog.

Lees deel 1 van deze serie
 Lees deel 2 van deze serie