Raad doet 157 mensen recht

22 maart 2009

Raad doet 157 mensen recht

Afgelopen woensdag lag de Verordening Langdurigheidstoeslag voor in Het Besluit. In de bijgaande nota had ik uitgelegd dat de gemeente weliswaar nu meer vrijheid heeft om de regels voor de Langdurigheidstoeslag te verruimen, maar dat het Rijk er helaas geen extra geld bij gegeven heeft.Dat maakte dat het voorstel was om het huidige beleid voort te zetten: mensen die 5 jaar in de bijstand zitten en per jaar niet meer hebben bijverdiend dan de langdurigheidstoeslag zelf, kunnen een de toeslag aanvragen. Deze varieert van 349 euro tot 498 euro per jaar, afhankelijk van de gezinssituatie.

Onrecht
Eigenlijk had ik graag 1 onrechtvaardigheid willen oplossen: mensen in de bijstand, die deeltijd werken, maar die nog niet uit de uitkering zijn, krijgen geen langdurigheidstoeslag. Dat is oneerlijk, want ze zijn nooit boven het bijstandsniveau uitgekomen. Deze oneerlijkheid is ook door de Clientenraad Sociale Zaken aangegeven.
Ik kon de regels daar nu niet op aanpassen, want dat zou extra geld kosten. En al het begrote minima-geld gaat nu op. Ik zou moeten wachten tot de zomernota om te zien of we als college extra geld konden vrijmaken.
In de nota had ik wel aangegeven wat het zou kosten dit onrecht op te lossen: er zouden 157 mensen voor in aanmerking komen en dit zou ongeveer 70.000 euro per jaar kosten.

Raad neemt actie
Gelukkig begreep de raad de situatie. Dit onrecht moest snel verholpen worden. Joep Meddens van de SP maakte met de PvdA een motie en deze is afgelopen woensdag door SP, PvdA, D66, Groenlinks en CDA ingediend. Het college heeft de motie overgenomen en ik zal hem graag uitvoeren. Ik zal ervoor zorgen dat al deze 157 mensen die al meer dan vijf jaar in de bijstand zitten een aanvraagformulier krijgen toegestuurd voor hun langdurigheidstoeslag van tussen de 349 en 498 euro.

Dekking
De raad heeft ervoor gekozen om het extra geld te dekken door het jaarresultaat van 2008 en voor de volgende jaren via extra minimagelden die het kabinet eerder heeft toegezegd.

Scheef beeld
De raad had er ook voor kunnen kiezen om dekking te zoeken via matiging van de vergoedingen aan raadsleden, wat toevallig het vorige agendapunt was die avond. Dit had zo'n 140.000 euro per jaar opgeleverd,lees hier. Maar de oproep van SP-raadslid Adriaan Iwema om de eigen vergoedingen te matigen, vond geen enkel draagvlak.
Dat maakte het beeld wel vreemd die avond: Doordat de vergoedingen voor raadsleden maar liefst 5,6% omhoog zijn gegaan, krijgt een raadslid nu een vergoeding van 1300 euro bruto plus 306 euro onkostenvergoeding per maand. Dat is dus 1606 euro bruto en dat komt neer op 982 euro netto. Dat is meer dan een minimumloon (1381 euro bruto) en meer dan een bijstandsuitkering voor alleenstaanden (899 euro netto). En dat terwijl raadsleden vaak naast deze vergoeding nog een gewoon inkomen hebben.
En dus ging er deze avond 828 euro bruto per jaar (= 5,6% bonus) naar de raadsleden en zo'n 400 euro netto naar mensen die het 5 jaar op het minimum leven.

Nou ja, het zal wel een toevallige samenloop van omstandigheden zijn. Ik ben blij voor de 157 mensen dat er voor hen nu een betere regeling ligt!

Karin Walters, wethouder