Geen sloop voor auto's

2 maart 2009

Geen sloop voor auto's

Hilversum heeft een aantal problemen als het om auto’s gaat, dat zal iedereen beamen. Eén van die problemen is het parkeren in een aantal wijken zoals bijvoorbeeld de Geuzenbuurt en de Bloemenbuurt. Dudok wonen heeft nu het plan opgevat om zo’n vijftig huizen in de Bloemenbuurt te slopen om er vervolgens en ondergronds parkeergarage aan te leggen met daarop nieuwe woningen. Wat de SP betreft is dat wel een heel slechte oplossing.

Als er gesloopt wordt, dan moet er volgens de SP eerst aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Zo zou 70% van de huidige bewoners het er mee eens moeten zijn, moeten er geen huurders meer voor de woningen te vinden zijn en de woningen moeten bouwtechnisch van slechte kwaliteit zijn, om maar een paar voorwaarden te noemen. Dat is hier allemaal niet het geval. De goedkope huurhuizen moeten gesloopt worden om anderen in de achterliggende wijk parkeerruimte te geven. Dat is echt een waanzinnig plan. Steeds meer ruimte wordt opgeofferd aan wegen. Speelplaatsen en groenstroken worden geasfalteerd. En nu gaan we zelfs huizen slopen om ruimte te maken voor de auto. Het is te zot voor woorden.

Natuurlijk is er een parkeerprobleem, dat zien wij ook wel. Maar daar zijn andere oplossingen voor mogelijk. Zoals de verbetering van openbaar vervoer en het stimuleren (en subsidiëren) van buurtauto’s. Ook valt te denken aan transferia (bij het Arenapark bijvoorbeeld) met gratis fietsvoorzieningen en dergelijke Want één ding zouden we inmiddels toch wel geleerd moeten hebben: Als je ruimte maakt voor auto’s, los je geen probleem op, maar trek je meer auto’s aan. Dat heeft het verleden keer op keer bewezen.

Wat ons betreft moet dit plan onmiddellijk de vuilnisbak in. Het moet afgelopen zijn met het slopen van betaalbare huurwoningen. Er zitten honderden mensen te wachten op een betaalbare woning, iedere week weer. De stadsvernieuwing in Noord maakt die situatie de komende jaren alleen maar erger. Dan gaan we toch zeker geen goede en betaalbare woningen slopen zodat een ander er z’n auto kan parkeren?

Lees rapport: Langs de slooplat