Corporaties komen uit de kast

14 maart 2009

Corporaties komen uit de kast

Op 11 maart schreef wethouder Walters een stukje op deze plek over haar indrukken en belevenissen van een avond waarop woningcorporaties aan gemeenteraadsleden uitleg gaven over de effecten van de kredietcrisis op hun werk. Leon Bobbe, directeur van Dudok Wonen, schreef haar daarop een mailtje, hij was weliswaar niet op de betreffende avond, maar wel teleurgesteld over de reactie van de wethouder.

Die reactie kunt u hieronder lezen. De wethouder heeft inmiddels weer gereageerd op die reactie. Dat bericht kunt u hier lezen.

Reactie van Leon Bobbe, Directeur Dudok Wonen
Beste Karin,

Op jouw weblog van de SP-Hilversum las ik dat je - net al wij - je zorgen maakt over de verslechterende financiële positie van de corporaties. Die verslechtering heeft natuurlijk een oorzaak. Het is een direct gevolg van het kabinetsbeleid van het afgelopn jaar. Ik vermoed dat ook de SP daar geen voorstander van is (het exacte stemgedrag van de SP in de Tweede Kamer rondom de verslechteringen ken ik niet). Tot zover dus weinig verschil van mening.

Vervolgens heb je het over de verkoop van woningen door corporaties. Als Dudok Wonen huurwoningen verkoopt, is dat haast altijd in een vorm dat lage en/of middeninkomens deze woning kunnen kopen. Dat doen wij niet voor niets. Dudok Wonen richt zich vooral op de mensen die een steuntje nodig hebben om betaalbaar te kunnen wonen. Net als vele corporaties dat ook al deden ten tijde van hun oprichting een eeuw geleden, vinden wij dat mensen met een laag inkomen ook een woning moeten kunnen kopen. Ik kan me niet voorstellen dat jij het daar niet mee eens bent. Sterker nog, het college (en jij dus) en de raad (waaronder de SP) hebben met de vaststelling van de regionale Woonvisie hun steun daarvoor uitgesproken. Ik begrijp jouw boosheid daarom niet. Dudok Wonen kiest er voor om zowel een huurders- als een koperscorporatie te zijn. Met deze bedrijfstrategie sluiten wij naadloos aan bij onze emancipatorische roots. Dat moet jou toch ook aanspreken?

Deze bedrijfsstrategie heeft daarnaast nog een extra voordeel. En daarover ging de door jouw gewraakte bijeenkomst. De corporaties hebben het financieel moeilijk en gaan - als ze zo doorgaan - gewoon failliet. Want corporaties krijgen al vijftien jaar geen rijkssubsidies meer. En van alleen onze huurinkomsten kunnen we niet blijven bestaan, kunnen we niet blijven herstructureren en kunnen we niet blijven bouwen voor jongeren. Wij hebben verkoopopbrengsten nodig om te blijven bestaan. Het aardige van onze bedrijfsstrategie is dat we dankzij onze betaalbare koopproducten niet alleen financieel gezond blijven maar dat we ook elk jaar meer mensen betaalbaar kunnen huisvesten. Dudok Wonen huisvest al elk jaar meer mensen en die stijging gaat de komende jaren in hetzelfde tempo door. Ik noem dat goed maatschappelijk ondernemerschap. Maar als ik jouw weblog goed begrijp, denk jij daar anders over. Je zet het beeld neer dat Dudok Wonen de kluit heeft belazerd; dat nu de ware aard van de corporaties 'uit de kast komt'. Dat raakt mij. Ons verhaal en onze motieven zijn al jaren lang uitermate consistent. Daar doen we nooit geheimzinnig over en daarover zijn we altijd zeer transparant. En als jij - of de SP-fraktie - daarover nog vragen hebt, dan ben jij / zijn jullie op elk moment welkom op mijn kamer bij Dudok Wonen.

Karin, ik zag dat je jouw weblog hebt geschreven in je functie als wethouder. Ik heb de samenwerking met het Hilversumse college altijd als goed ervaren met meer dan voldoende wederzijds vertrouwen en respect. Ik ga er van uit dat je met jouw kritiek op de corporaties daar niets aan af wenst te doen. Want volgens mij zijn er nog veel zaken waarbij we iets voor elkaar kunnen betekenen.

Groeten, Leon Bobbe directeur-bestuurder Dudok Wonen.

Naar de reactie van de wethouder op deze mail
 Naar het oorspronkelijke stuk van de wethouder