Jongerenhuisvesting

12 februari 2009

Jongerenhuisvesting

Het college heeft afgelopen week voorgesteld om tijdelijke jongerenwoningen te plaatsen op de parkeerplaats bij het raadhuis. Die parkeerplaats wordt nu voornamelijk gebruikt door vrachtwagens van marktkooplui. De SP is blij met dit voorstel van het college.

We komen in Hilversum nog steeds honderden woningen te kort. Met name jongeren en starters komen in Hilversum nauwelijks aan de bak. De 24 voorgestelde tijdelijke woningen lossen dat probleem natuurlijk niet op, maar het is beter dan niets. Het past in de goed maatregelen uit het actieplan betaalbaar wonen dat het college aan het uitvoeren is en waar binnenkort in De Discussie over gesproken zal worden. We zijn ook blij dat het college een plek heeft gevonden die niet in een al meer dan volgebouwde woonwijk ligt. Nu wordt gelukkig eens niet het laatste grasveldje in de buurt volgebouwd. Wat ons betreft heeft de nog nieuwe wethouder Ketelaar hiermee een prima eerste stap gezet naar een serieuze aanpak van het tekort aan betaalbare woonruimte.

Voor de vrachtwagens van de marktkooplui (op woensdag en zaterdag)is een parkeerplek gevonden aan de overkant van de Raadhuisvijver. Nu eens niet voor de deur van een rijtje woningen in de sociale sector, maar op een plek waar de Burgemeester vanuit zijn werkkamer op uit kijkt. Natuurlijk, dat is geen aanwinst voor de buurt, maar het is goed om de pijn van parkeerdruk en woningtekort samen te delen. En het gaat tenslotte maar om een tijdelijke situatie en ook dan ook nog maar voor twee dagen in de week.