De SS Zonnestraal (1)

16 november 2008

De SS Zonnestraal (1)

Deze week is minister Vogelaar door haar eigen partijleiding gevraagd op te stappen. Er wordt veel geschreven over de aanleidingen die tot deze zet geleid hebben. Eén van de aanleidingen was de motie van wantrouwen die de SP een week geleden tegen deze minister heeft ingediend.
Aanleiding voor de motie was haar rol in het financiële debacle rondom het schip SS Rotterdam, dat aangeschaft is door woningcorporatie Woonbron. De Rotterdamse corporatie kocht in 2005 het stoomschip SS Rotterdam. Doel was om het schip onder andere in te zetten als congres- en hotelschip en als icoon te gebruiken voor de Vogelaarwijk Katendrecht.

Woonbron raamde de kosten aanvankelijk op 6 miljoen euro. Inmiddels staat de teller op 175 miljoen en zijn er nog geen mede-investeerders gevonden. SP Tweede Kamerlid Paulus Jansen zegt daarover: “Alleen al de doelstelling van het project vond en vind ik dubieus. Een staaltje Hollands glorie in ere herstellen is prima, maar dat moet niet door huurders worden opgebracht. Hun geld moet worden gebruikt voor het realiseren van betaalbare woningen, energiebesparing of het levensloop bestendig maken van huizen.”

Zonnestraal
Woningcorporatie de Alliantie ontving vorig weekend de koningin op Landgoed Zonnestraal. Trots toonde men hoe de gebouwen op Zonnestraal langzamerhand in ere hersteld worden. Natuurlijk is het een goede zaak dat deze monumentale gebouwen behouden blijven en gerestaureerd worden. Het hoofdgebouw is reeds eerder mooi gerestaureerd. De grote zaal is omgetoverd tot een plezierige congreszaal met veel licht en een mooi uitzicht. Mijn vakbondshart gaat in ieder geval sneller kloppen als ik zie hoe zo’n prachtig monument dat in de jaren twintig met geld van vakbondsleden is gebouwd, weer tot leven komt.

De Alliantie heeft de gebouwen gekocht. Hoeveel geld er met de aanschaf gemoeid is geweest weet ik niet, maar De Alliantie stopt nu in ieder geval ook nog eens veel geld in de restauratie van de gebouwen. Vorige maand was de restauratie van het Dresselhuyspaviljoen, dat naast het hoofdgebouw staat, afgerond. Nou ja, het casco dan. Dat was al een hele klus en kostte 4,2 miljoen euro. Gelukkig kwam minister Plasterk een cheque overhandigen van 1,2 miljoen euro van het VSB-fonds. De Alliantie heeft voorlopig nog geen gebruiker gevonden en wacht daarom met het restaureren van het binnenwerk.
Grote vraag is natuurlijk of de restauratie van dit Landgoed door de Alliantie gedaan moet worden. Is dit nou echt een taak voor een woningcorporatie? De belangrijkste inkomsten van de Alliantie zijn de huurgelden van hun huurders. Paulus Jansen schreef het al: Het geld wat daarmee binnenkomt, hoort in eerste instantie ingezet te worden voor het laag houden van huren, het bouwen van betaalbare woningen en renovatie en onderhoud van bestaande woningen. De regering wil dat corporaties ook investeren in zogenaamd “maatschappelijk vastgoed”, dat is dan ook het argument dat de Alliantie gebruikt voor de aanschaf. Wat ons betreft slaan ze daar de plank behoorlijk mee mis. Het geld van de huurders moet aan huurders worden besteed. Buurthuizen in de wijken waar de woningen van hun huurders staan, inrichting van speelplaatsen. Dat zijn ook maatschappelijke investeringen, maar dan wel waar de huurders van de Alliantie iets aan hebben.