Kerkelanden verdient beter!

3 oktober 2008

Kerkelanden verdient beter!

Vorige week kwam Wethouder Rensen met een plan naar de gemeenteraad om het winkelcentrum Kerkelanden en omgeving op te knappen. Alweer ruim een jaar geleden had de raad daar de randvoorwaarden voor vast gesteld. Het plan waar de wethouder mee kwam week daar echter behoorlijk vanaf. In plaats van 120 woningen zouden er maar 48 komen. Ook een ondergrondse parkeergarage ging niet door. Er zou wel een “ingegroende” bovengrondse garage komen. Het broodnodige onderhoud aan de woningen boven het winkelcentrum zou worden uitgevoerd, maar dat ging dan wel tot huurverhoging leiden. Voor de uitbreiding van het winkelcentrum (1350 vierkante meter extra) had Dela (de eigenaar) wel geld kunnen vinden.

De SP fractie schrok nogal van het plan. Flink wat minder woningen, huurverhoging voor de zittende huurders en een bovengrondse parkeergarage. Voor ons was het wel duidelijk: het winkelcentrum uitbreiden en zo snel mogelijk meer huur vangen leek het doel te zijn. Toen de wethouder ook nog eens voorzichtig opmerkte dat er misschien wel meer woningen gebouwd konden worden alleen niet in het betaalbare segment, was voor ons de maat vol. Wij konden ons niet in het plan vinden. Een aantal andere partijen zagen er echter wel wat in. Een paar dure woningen er bij en van de opbrengt het winkelcentrum opknappen leek hen een prima plan. Niets over de huurverhoging voor de zittende huurders, bovengrondse parkeergarage? Ook al geen probleem.

De SP kijkt daar toch echt anders tegen aan. Wij vinden dat Dela zich moet schamen. Ze zijn blijkbaar niet bereid om ook maar een cent in de buurt te investeren. Een buurtbewoner sprak tijdens de vergadering zijn teleurstelling uit omdat zelfs voor een daktuin op het dak van het winkelcentrum om het uitzicht van de huurwoningen er boven te verbeteren, geen geld was. Wij hebben laten weten dat wij groot belang hechten aan het tegengaan van de huurverhoging omdat de nu geplande “renovatie”, gewoon het uitvoeren van achterstallig onderhoud is. Het gaat bijvoorbeeld om het plaatsen van dubbel glas in woningen waar nu vanwege de tocht de krant zowat uit je handen waait. De wethouder vond dat eigenlijk ook, maar zag geen mogelijkheden om Dela daarvan te overtuigen. Wij hebben hem op het spoor gezet van het pas opgerichte huurteam dat daar misschien bij kan helpen. Ook vinden wij een drielaags bovengrondse garage niet meer van deze tijd. Dat moet toch echt anders kunnen. De wethouder liet nog weten dat hij het zelf eigenlijk ook niet zo’n goed plan vond, maar dat er bij Dela gewoon niet meer uit te halen viel. Dat was ons niet goed genoeg. Wij vinden dat de wethouder nog maar eens met Dela moet gaan praten. Wij willen natuurlijk ook graag dat het winkelcentrum wordt opgeknapt, maar niet op kosten van de huurders van de woningen er boven! De wethouder heeft het plan ingetrokken en gaat toch nog maar eens met Dela praten. Dat lijkt ons een goede zet. Wij hopen en verwachten dat de wethouder en Dela ons snel een beter plan voorleggen, want het winkelcentrum, maar ook de woningen erboven, zijn wel aan een opknapbeurt toe.

Lees ons eerdere stuk over de randvoorwaarden