Hilversums fietsbeleid

21 oktober 2008

Hilversums fietsbeleid

Vorige week is er in de Raad over twee onderwerpen gediscussieerd die veel met elkaar te maken hebben: de nota aanvullend fietsbeleid en de infranota beide opgesteld onder verantwoordelijkheid van Wethouder Erik Boog.

In de infranota was het niet zozeer het voorstel zelf, het adviseren over het reserveren van bedragen voor de Hilversumse infrastructuur, een issue als wel de bijgevoegde verkeersveiligheidsmonitor. Uit de relatieve percentages in deze monitor bleek namelijk dat dat een fietser in Hilversum in 2007 bijna een twee keer zo groot risico loopt een ernstig verkeersslachtoffer te worden dan in de rest van Nederland. Automobilisten van een personenauto of bestelauto hebben meer geluk want dan is het precies andersom: voor hen is de kans om in Hilversum te verongelukken twee keer kleiner dan in het referentiegebied Nederland. Erik Boog kon na onze vragen hierover de kou enigszins uit de lucht nemen door te verzekeren dat in Hilversum in vergelijking met de rest van Nederland minder ernstige ongelukken voorkomen. Niettemin hebben wij gevraagd naar absolute cijfers van het aantal ongelukken. Dan weten we waarover we praten. Daarbij blijven wij ons zorgen maken over de alsmaar groter wordende onveiligheid voor fietsers. De conclusie van de verkeersveiligheidsmonitor waarin wordt gesteld dat toename van het verkeer binnen de bebouwde kom de verkeersveiligheid van de kwetsbare verkeersdeelnemers negatief beïnvloedt, steunt ons hierin. In alle opzichten gaat het college uit van groei van de automobiliteit. Tot hoelang is dit houdbaar? Wanneer worden we gedwongen vanwege de verkeersveiligheid, maar bijvoorbeeld ook door de slechter wordende luchtkwaliteit om deze groei een halt toe te roepen? Is het niet verstandig om hier nu al over na te denken? Zouden we niet nu al moeten inzetten op transferia rondom Hilversum, bijvoorbeeld bij La Place, het Arenapark en in Kerkelanden? De SP vindt van wel. Transferia rondom de stad lijken ons een duurzamere oplossing om Hilversum leefbaar te houden dan het verkeer de stad in te lokken met de bouw van nog meer parkeergarages.
Zover is de rest van de raad helaas nog niet. Wel stelt wethouder Boog in de nota over het aanvullende fietsbeleid maatregelen voor die, naast de aanleg van extra fietspaden, het fietsgebruik moeten bevorderen. Een nota vol met goede plannen, zoals een regensensor die ervoor zorgt dat verkeerslichten bij slecht weer sneller op groen springen voor fietsers en gratis bewaakte stallingen in het centrum en bij het station, die wij van harte toejuichen.

Ook zijn wij erg voor de realisering van de fietsroute ‘Rondje Hilversum’. Deze route kan recreatief gebruikt worden, maar zal zeker aan de oostkant van Hilversum ook gebruikt worden om doelgericht met de fiets ergens te kunnen komen. Niettemin hebben wij ook bij dit stuk nota wel een aantal kanttekeningen. Op sommige punten werd de teneur van de nota wel erg jolig. Een voorstel om kijkdozen/pretpakketten aan nieuwe bewoners en werknemers te gaan uitdelen, leek ons bijvoorbeeld geen goed idee. De fiets verdient het –net als andere vormen van mobiliteit -om serieus te worden benaderd. Gelukkig was de wethouder het met dit standpunt eens. Ook onze opmerking dat het ondanks alle constructieve maatregelen die in de nota worden voorgesteld lastig fietsen blijft zolang de fietspaden die er zijn niet gebruikt kunnen worden door foutief geparkeerde auto’s is meegenomen.