Doodsbenauwd?

13 oktober 2008

Doodsbenauwd?

aar aanleiding van de situatie op het Ooievaarsplein schreef Jaap Timmers, verslaggever van de Gooi en Eemlander, afgelopen zaterdag een opiniestuk. Hij schrijft daarin dat bestuurlijk Hilversum blijkbaar doodsbenauwd is om man en paard te noemen, ook als de Burgemeester de plank misslaat. Hij concludeert dat omdat de reacties van de politici nogal voorzichtig zijn als het gaat om de situatie in de Vogelbuurt.

Zo goed als alle politieke partijen hebben naar aanleiding van de gebeurtenissen direct laten weten dat zij vonden dat de Burgemeester een fout had gemaakt door niet direct de wijk in te gaan toen de situatie afgelopen week uit de hand liep. De Burgemeester zelf heeft ook laten zien dat hij zich vergist had door er de volgende dag alsnog heen te gaan. Van ons had hij daarbij overigens best iets mogen zeggen over het feit dat hij dat eigenlijk direct had moeten doen, maar dat is zijn eigen verantwoordelijkheid. Wij zijn blij dat hij uiteindelijk gegaan is. En je ziet ook dat dat helpt. Buurtbewoners proberen de scherven weer bij elkaar te pakken en samen tot een oplossing te komen.

Doodsbenauwd is de SP in ieder geval niet. Wij zien ook wel dat de problemen in de Vogelbuurt voornamelijk worden veroorzaakt door allochtone jongeren, de meeste van Marokkaanse afkomst. Maar hun afkomst is niet de oorzaak van hun wangedrag, zo simpel is het leven niet. Hun gedrag komt voort uit opvoeding, uit hun plaats op de sociale ladder, uit de kansen die ze (niet) zien voor hun toekomst. De SP is voor het hard aanpakken van relschoppers én hun ouders, van welke nationaliteit dan ook. Wat ons betreft mag en moet dat ook beter en strenger. Wij denken echter niet dat het helpt als politici olie op het vuur gooien door alleen maar te roepen dat er strenger gestraft moet worden. Wij geloven niet dat het helpt om ieder mens met een ander kleurtje het land uit te gooien. Voor dat soort standpunten moet u bij anderen zijn. De SP is er van overtuigd dat er behalve streng optreden ook nog veel te doen is als het gaat om het voorkomen van dit soort situaties. Het is niet voor niets dat de SP, ook in Hilversum, steeds aandacht vraagt voor de sociale samenhang van stadsvernieuwingswijken. Je kunt buurten niet ongestraft uit elkaar halen. Het is ook niet voor niets dat de SP pleit voor diversiteit van wijken. Tachtig procent van de sociale woningbouw in Hilversum staat “over het spoor”. Dat is geen toeval, maar als je er over nadenkt wel schandalig. Welzijnswerk kan een belangrijke rol spelen bij het maken en houden van sociale samenhang en buurten. Zij kunnen er voor zorgen dat mensen in een buurt elkaar leren kennen en met elkaar praten. Als je je buurtgenoten kent is het een stuk lastiger om ze uit te schelden of ze lastig te vallen. Toch is er vanuit de rest van de politiek nauwelijks aandacht voor dat welzijnswerk. De inzet van de Marokkaanse gemeenschap zelf en mensen als Tukkie Tuk om de problemen in de Vogelbuurt te lijf te gaan verdient respect en ondersteuning. Zij, en de mensen in de buurt die zich bedreigd en onveilig voelen verdienen meer dan politici die in de krant een grote mond hebben maar niet met oplossingen komen.

Meer wijkcentra, goede inzet van jongerenwerkers en extra wijkagenten die de buurt en zijn bewoners kennen en vertrouwen. Dat, samen met een harde en snelle aanpak van relschoppers en gedwongen ondersteuning bij de opvoeding als dat nodig is, kan problemen helpen voorkomen.

Man en paard, de dingen onder ogen zien. Allemaal belangrijk, daar heeft Jaap Timmers gelijk in. Maar nog belangrijker is dat er gewerkt wordt aan oplossingen. Dat is voor de SP in ieder geval belangrijker dan aan de zijlijn staan te roepen hoe schandalig die Marokkaanse pubers zich gedragen. Als politici niet meer doen dan dat, dan wordt er nooit iets opgelost en durft er straks niemand meer de straat op.