Schoolzwemmen

18 september 2008

Schoolzwemmen

Het afgelopen jaar heeft de SP Hilversum een enquête gehouden over de vraag of schoolzwemmen in Hilversum weer moet worden ingevoerd. We hebben die vraag gesteld omdat sinds het schoolzwemmen enige jaren geleden is afgeschaft, het aantal kinderen dat niet kan zwemmen als ze het basisonderwijs verlaten, langzaam maar zeker toeneemt. Als gevolg van die enquête en op verzoek van de SP heeft wethouder Rensen afgelopen week een voorstel gedaan om het schoolzwemmen weer in één of andere vorm in te voeren.

Uit onze enquête blijkt dat schoolbesturen niets zien in het weer invoeren van schoolzwemmen. Ze vinden het te ingewikkeld om in het lesprogramma op te nemen en/of ze zijn bezorgd over wie verantwoordelijk is voor de kinderen als ze aan het zwemmen zijn. Leerkrachten, ouders en kinderen zijn een stuk positiever. Zij denken dat schoolzwemmen belangrijk is, niet alleen omdat dan meer kinderen weer leren zwemmen, maar ook vanwege de sociale aspecten die gezamenlijk sporten oplevert. De wethouder heeft in zijn notitie verschillende modellen uitgewerkt. Dat gaat van schoolzwemmen voor alle kinderen tot een speciale “vangnet”regeling voor kinderen die als ze in groep 4 zitten nog niet kunnen zwemmen.

In de discussie die raadsleden daar twee weken geleden over hebben gevoerd bleek dat er in de gemeenteraad buiten de SP geen partijen zijn die het schoolzwemmen weer in zijn totaliteit willen invoeren. Als het gaat om een vangnetregeling, dan lijkt er iets meer steun te zijn maar de raad wil dan wel dat dat buiten schooltijd gebeurd. Of er wel of niet een meerderheid is voor dat laatste model is nog onduidelijk. Dat komt omdat de raadsleden dat weliswaar lieten doorschemeren, maar toen het er op aan kwam begonnen toch ze weer te twijfelen.

De SP is en blijft een groot voorstander van schoolzwemmen, juist ook omdat leerkrachten, ouders en kinderen het graag willen, dat vinden we belangrijker dan de organisatorische zorgen van bestuurders. Het komt de veiligheid van de schooljeugd ten goede en bewegen is voor kinderen sowieso van groot belang. De wethouder gaat op basis van de discussie met de raadsleden zijn voorstel aanpassen. Ergens in oktober komt er een aangepast voorstel naar de raad en dan moet daar een besluit over worden genomen. Wij vertrouwen er op dat de wethouder voet bij stuk houdt en een voorstel doet om schoolzwemmen weer in één of andere vorm in te voeren. Of dat een meerderheid in de gemeenteraad gaat opleveren is nog wel de vraag. Voorlopig lijkt behalve de SP alleen de PvdA een eventueel voorstel te willen steunen. Wij zouden dat zeer teleurstellend vinden.

Wat kost schoolzwemmen
  Schoolzwemmen is meer dan betaalbaar. Uit onder- zoek van de gemeente blijkt bijvoorbeeld dat als alle leerlingen uit groep vier één keer per week zwemles krijgen, dat 130.000 euro per jaar kost. Als alle leerlingen uit groep vier acht uur zwemles krijgen (ipv gymnastiek), kost dat 35.000 euro. Alleen een vangnet regeling voor leerlingen in groep vier die niet kunnen zwemmen kost slechts 13.000 per jaar.

Voor een relatief klein bedrag (zie hiernaast) kunnen we er voor zorgen dat het aantal kinderen dat niet kan zwemmen als ze van het basisonderwijs komen gaat afnemen in plaats van stijgen. Alleen al uit het oogpunt van veiligheid is dat wat ons betreft de moeite waard. Als het aan ons ligt besluit de gemeenteraad straks dat de wethouder het schoolzwemmen weer in één of andere vorm invoert. Hij kan dan met de scholen in gesprek over wat voor hun leerlingen de beste methode is,

Vandaar dat wij alle Hilversummers die NIET op de SP stemmen willen vragen om de politieke partij van hun voorkeur te vragen om het voorstel om schoolzwemmen in Hilversum weer in te voeren straks te steunen. Het geld is er, nu alleen de politieke wil nog.