Woningnood

24 april 2008

Woningnood

"Ze gaan maar in Almere wonen"

Gisteravond was weer de gebruikelijke vergaderavond in het gemeentehuis. Min of meer toevallig stonden er twee onderwerpen op de agenda die met wonen te maken hadden. De regionale woonvisie en het plan voor een woontoren op het stationsplein. In beide discussies werden door verschillende partijen (VVD, GroenLinks, Leefbaar Hilversum. Christen Unie) dezelfde verbijsterende argumenten gebruikt. Al die extra woonruimte is volgens de oppositie helemaal niet nodig. In dikke, pas gepubliceerde rapporten staat namelijk dat de bevolking in Nederland over tientallen jaren zal afnemen. Er moet rekening worden gehouden met krimp.

Er is dus geen woontoren nodig en ook geen extra sociale woningbouw in de regio. Dat er elke week honderden mensen inschrijven op iedere betaalbare woning die maar beschikbaar komt, dat er wachtlijsten voor huizen zijn die in veel gevallen oplopen tot 8 á 9 jaar, daar hebben die partijen geen oog voor. Dat probleem lost volgens hun zichzelf wel op. Het kan misschien wel veertig jaar duren, maar wij hoeven in Hilversum niets te doen aan het woningtekort, aldus de oppositie. GroenLinks maakte het wel het dolst van allemaal. Op onze vraag waar al die mensen die nu geen huis kunnen vinden dan moeten gaan wonen was het verbijsterende antwoord: “Die gaan maar in Almere wonen”.

Almere
  Mocht u de oproep van GroenLinks om maar in Almere te gaan wonen serieus nemen, dan moet u wel wat geduld hebben. De gemiddelde wachttijd voor een betaalbare woning in Almere is op dit moment vijf jaar!

bevolking en huishoudens
Wethouder Hammer had het rapport waar de oppositie zo driftig gebruik van maakte overigens ook gelezen. Hij merkte fijntjes op dat er in het rapport niet alleen maar stond dat de bevolking zou krimpen, maar ook dat dat nog niet betekent dat het aantal huishoudens (en dus het aantal benodigde woningen) zou afnemen. Ook zijn grote verschillen te verwachten in de verschillende regio’s. Het lijkt dan ook niet toevallig dat de oppositie niet verder kwam dan getalletjes die gingen over Zuid-Limburg! Al met al bleek dat de oppositie maar wat zat te kletsen. Er werd selectief geciteerd uit een rapport en andere belangrijke zaken uit datzelfde rapport werden door hen niet genoemd. Zo wordt er in het rapport zelfs gewaarschuwd dat voorkomen moet worden dat op basis van de gegevens overal in het land besloten wordt om minder woningen te gaan bouwen. Dat stukje uit het rapport moest de wethouder aanhalen, de oppositie had het maar even weggelaten.

ontluisterend
Wat ons betreft mag iedereen van die woontoren vinden wat hij wil, ook wij hebben er nog al wat vraagtekens bij. Je mag het mooi of lelijk vinden, of vinden dat het niet past in het Gooi, of niet op die plek, alles mag. Maar je moet geen onzin vertellen. Het was werkelijk ontluisterend om te horen dat de oppositiepartijen gewoon vinden dat er helemaal niet zo’n groot probleem is in Hilversum als het gaat om sociale woningbouw. Daarmee worden al die mensen die soms al jaren op zoek zijn naar een betaalbare woning in Hilversum wel heel erg geschoffeerd.